Tuesday, October 16, 2012

Petua : Kerang senang di buka


hehe.. apasal ar tetiba entry pasal kerang.....
takde ehh.. sesaje je tau.. satu lagi, saya ni memang suka kerang ... kalo boleh dalam seminggu sekali tetap nak merasa si kerang ni.. tambah-tambah lagi kalu di cicah dengan sos thai atau lain2 pencicah lagi best .... sambil duk makan dengan en.abang dan anak2...tup2.. abis..... kalo ikhwan memang suka.... sampai berebut-rebut dengan abahnya.... suka lah kalo ingat saat2 makan kerang ni .... muahahaa....
 


ini petua mudah tau.... nak bagi kulit kerang senang nak buka.... sebab kalu susah, nak makan pun jadi lambat dan terbantut.. huhu....
 
-----> campurkan sesudu minyak masak di dalam air rebusan kerang yang di rebus, sekejap saja kerang itu akan terbuka sedikit dengan sendirinya....
 
mudah kan .....
 
tapi, kalo en.abang sy ni kalo masak kerang dia tak suka lama2 sampai terbuka kulitnya katanya hilang rasa manis kerang.... tapi bila dah anak2 suka, mesti  kena masak betul2... senang anak2 nak makan ....
 
^__^
 
 
 
 
 

 

29 comments:

kak tini (umialya) said...

lamanya tak makan kerang..

Ena's Palace said...

Tq...petua yg menarik....nnt nk cuba buat la

nur said...

baru tahu, perkongsian menarik :)

aTieYusof Family said...

kiter pun suka kerang tau..
dulu masa pregnant benda pertama teringin makan adalah kerang..hehe.
nti nak cuba petua saly bila msak kerang..:)
TQ.

ieedaz @ mama_isha said...

Tetiba rase nk mkn kerang :-) hihii

Qasey Honey said...

hb QH pon suka jugakmkn kerang..lg2 kerang rebus @ bakar...sedapnya...

munna said...

sedap ni....suka cicah dgn sos thai

Nora Karim said...

sedap pulak nampak kerang tu... saya selalu beli yg dah siap buang kulit tu... hm...

mama sara nur said...

akak suka kerang masak lemak dgn kulitnya tu , lama tak makan he he
doktor memang suh akak mkn sb darah rendah tp akak ni susah sikit he he

NoEn said...

dh lama tak makan kerang...selalu hubby yang masakkan
sy xreti nk masak kerang...hehe

ieja amieja said...

betul kata cik abg tuh..sy klu rebus kerang pun sekejap je..air lak ltk setengah dr kerang yg kita rebus..klu terlampau byk air hilang separuh rasa kerang tuh..nak sedap ltk daun kunyit masa rebus tuh..
panjang lak komen..^___^

Arina Shamsul said...

wah baru tahu..nice tips dear :)

btw dear,susah sangat saya nak masuk ruang komen ni tadi,cursor tu menggangu.susah nak klik.

ieda said...

akk suke kerang .. tapi bila memikirkan nak buka tuu .. aduhh malas betul ! .. ;))

mama_saly said...

jom mkn kerang...sambil tu bleh naikkn hb kita..ehee

mama_saly said...

sama ena..
yup,try yer..:)

mama_saly said...

ehee..
^__^

mama_saly said...

hihii...samalah dgn sy..time prgnent lah makin mjadi2 pula makan kerang..
~~.

mama_saly said...

jom ieedaz..best tau..:)

mama_saly said...

betul tu munna,kalau cicah dgn sos thai memang sedap..rasa tk bleh bhenti mkn kerang..hihii..

mama_saly said...

oo kerang bakar...betul tu Qh memang sedap..tp belum pernah buat lg,pernah rasa juga di kedai..mg sedap..:)

mama_saly said...

klu yg dh dibung kulit tu sy lebih suka letak dlm kueh tiow goreng..ehee

mama_saly said...

ooh kerang masak lemak..saly tk pernah cuba lg, lain kali bleh juga try..:)
betul kata doc tu akak,kalau darah rendah elok tau makan kerang..lagi2 time prgnant oke juga,hb tk rendah..

mama_saly said...

hihihi.. sama juga sy,biasanya en.abg suka sgt masak dn biasa dia taruk serai byk2,halia..kalu sy campak je mana yg pnting..:)

mama_saly said...

betul3..ehee..
ooo daun kunyit bleh di letakkn juga..tq share sni nnti bleh cuba..:)

mama_saly said...

hehehe...tq ya arina sbb btw..sbenarnya dh lama nk buang cusor tu tp lupa..:)

mama_saly said...

mmm ..akak bleh try petua ni tau..betul tu kalu liat nk buka rasa nk makan pun lambat n malas je..:)

ummiarissa said...

saya pun baru tahu petua ni...bolehlah saya cuba nanti

rohayu osman said...

petua yg best nie.. paling malas nk kopek kerang.. makan kerang memang best... hehehe.. thanks sis.. salam perkenalan juga.. already follow..

hyde dea said...

seb baik ade petua ni, lame betul nak tunggu kerang ni terbuka mulut die.. perut dah lapar ni.... heheheh