Friday, October 5, 2012

Kurang Gula ..... kurang Hyper ....??






Lama tak update blog ....
hari ni terasa bosan ,anak-anak pula sedang tidur ... en.suami pula pergi tinjau 'bakal kediaman baru kami' ..... hari ini hari pertama dalam proses pembinaan ... baru jer dirikan kan tiang ..... Insyaallah, moga semuanya berjalan lancar ......
 
pastu asyik jejalan di blog seseorang rakan blogger  suhaimi says what....???.. .. tertarik dengan 1 entry nya , Anak-anak hyper .. so,bila aku baca sampai habis ,terasa sangat2, bagaikan ada 1 kesilapan dalam perihal pemakan anak-anak .... terlepas pandang dengan semua tu ..suka sangat dengan entynya itu ..... terima kasih ya....



 
setuju 100 peratus dengan pendapatnya .....
 
kata beliau ,
Aspek pemakanan dan kesannya kepada tahap keaktifan dan kelasakan anak-anak.. menjaga pemakanan bermula dari bayi lagi ... pantau pengambilan pemakanan dan gula.... gula..??? simple..... kurang gula ,kurang hyper ....hyperaktif ...dimana kanak-kanak 'kenakalan yg tidak dapat dikawal' .... anak2 saya pun memang suka sangat gula2 ni, semua budak2 memang suka yg manis-manis .... jadi sekarang baru rasa tersedar, anak-anak ada sikit 'aktif dan nakal' berbanding sebelum ni ... terutama si irfan ... yg sebelum ni seorang yg tidak lasak dan pemalu .... tapi bila umurnya dah hampir2 dua tahun ni, dan irfan pun dah mula 'curi-curi' makan gula-gula .... tapi bukan mama nya ni yg belikan ,mama langsung tidak beli gula-gula.... air di rumah pun manisnya rasa-rasa saja ... tapi rumah nenek nya adalah kedai runcit .... so,bila time pergi rumah nenek mereka tahu-tahu je lah...... merasa serba satu........ terutamanya gula-gula .... sekarang dia sikit aktif.... tapi tak lah sampai tahap hyper ..... seperti kata suhaimi, tahap keaktifan anak-anak meningkat bila tahap gula naik mendadak ... !!
 
 
Insyaallah ....
akan aku cuba perbaiki corak pemakanan anak-anak ... mungkin sedikit mencabar.. sebab anak-anak dah makin membesar .. tapi kita boleh berusaha .....
moga mampu mengubahnya...
>_<
 
 
 
 

2 comments:

inazamri said...

anak akak no 2 dulu mmg hyper so bila kurgkan gula baru la ok.lagi satu budak2 ni kalau minum air mesti nak yg manis2 je.

mama_saly said...

ehee... samalah dengan ank2 saly..terutama yg sulong tu .. huhu..air manis bnyak minum,bila bg air suam segelas pn tk abis.. budak2 memang suka sangat yg manis2.bab tu yg susah tu..
:(