Sunday, September 9, 2012

putera2 mama demam ...

aduhai putera2 mama .... dua2 demam ...


dah dua hari demam....
bermula dari selsema .... pastu batuk ... melarat pada demam pulak.. semalam dah pegi klinik ,
doktor ada beri ubat demam .. selsema.. batuk dan tahan muntah ... seprti biasa lah ubat2 tu kan ..
demam adik biasa2 saja tapi tau2 jer la, anak2 kalu demam memang tak lari dari merengek2..manjanya .... huhu... sampaikan nak bergerak sikit pun tak boleh .. lagi2 pulak ni dua2 ... yang si abang nya ikhwan periksa suhu nya masa pegi klinik semalam 38.5 celcius .. pastu aku periksa sendiri suhunya jam 9 malam tadi suhu dah 39.0 .. dan baru sebentar  pulak aku periksa lagi suhu dah 39.3 .. makin naik pulak ...
ubat pun dah makan .... tapi suhu tetap gitu jer .. aku pun lap2 sikit tubuhnya dengan kain lembab .. sebab masa di wad baru2 ni ,doktor yg suruh buat gitu... ikhtiar nak suruh suhunya turun skit ...
kepalanya bilas dengan air asam jawa ... itu petua mak2 kita kan ... kalau dulu2 asal demam jer air asam jawa lah penawarnya .....cepat sejuk  .....



ikhwan kalau demam aku risau sikit ... kadang2 sampai terketar-ketar ... pernah ikhwan demam panas masa bulan 6 baru2 ni .. hingga masuk wad ...  dan ni aku sentiasa pantau suhunya .. biasanya suhunya tinggi masa tengah malam sampai ke subuh .. tak tidur mama nya ini dia duk merengek ..
ikhwan juga memang ada bengkak tonsil ... mungkin juga penyebabnya demam agaknya...
 dalam sebulan atau tiap 2 bulan pasti demam .. orang2 bagi petua bagi makan aiskrim banyak2 sebab nak bagi bengkak nya surut dan kecut .. so.....aku ada jugak bagi ..... apatah lagi aiskrim dah memang kesukaan dia ....huhu ...  memang dia tak tolak pum ...!
adiknya irfan ... demam suhunya tak lah tinggi ... bila makan ubat kebah sikit ....
baru jer sembuh dari demam cucuk setahun setengah baru2 ni ... ni demam sekali lagi...
 pergi klinik semalam yg ramainya budak2 demam ...
mungkin sekarang musim tak menetu kot ....
 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dah memang jiwa2 ibu kan...
pabila anak2 tak sihat memang tak duduk diam kita jawabnya .. resah .. gelisah ..
tapi sekadar anak2 demam tu dah kebiasaan kan ...
kita sendiri pun kadang2 ada hari tidak sihat ..
ahaaa ......
 
 
 


17 comments:

nur said...

mmg mama sgt susah hati bila anak sakit, mmg kena selalu pantau suhu bila demam panas.... semoga hero2 Saly cepat baik, amin!

eMMe said...

Salam Mama Saly, hope anak2 kamu cepat sembuh n kebah dari Demam
risau wei kalo anak2 kecil demam..kesian tau tgk...
hope takde pape.. InsyaAllah...

yan's cottage said...

salam saly....
kalau anak yan demam yan jelum kepala anak 2 yan dengan daun durian belanda [ramas dengan sedikit air bubuh kat kepala]
memang cepat betul turun panasnya.....

Riena Haiqal said...

alahai dua2 demam ker? semoga cepat sembuh yer.. doktor ada cakap kalau anak demam bebaskan mereka dari baju2 lengan panjang.. anak saya kalau demam macam tu la..saya biarkan dia berbogel kalau siang.. tapi kalau malam saya pakaikan baju yang jarang2 supaya hilang panas dia..
semoga cepat sembuh yer

~aYu~ said...

mmg kalau anak demam atau tak sihat mmg risau tul.. moga cepat sembuh yer.

mama_saly said...

memang setiap ibu begitu kan..ank sakit kita pun turut terasa..trma kasih ats doa akak..amin..:)

mama_saly said...

wsalam emme..
betul tu mmg risau slagi x sihat..TQ ats doa emme ya..amin..:)

mama_saly said...

wsalam yan.. daun durian belanda memang susah nk dapat sini.. TQ share sebab saly baru tahu..kalu ada bleh amalkn.. yg biasa saly buat jelun dengan air asam jawa dan bunga raya..:)

mama_saly said...

betul tu riena.. ada juga dengar.. tapi ikhwan memang tak mahu buang baju katanya sejuk.. sebab dia kalu demam memang gitu..ehee.. TQ yer riena atas doa,moga cepat2 sembuh..amin:)

mama_saly said...

terima kasih yer ayu.. harap anak2 cepat sembuh, selagi x sihat susah hati di buatnya..:)

Nora Karim said...

Moga kedua2nya segera sembuh... mmg risau dibuatnya kalau anak2 demam... mama pun jaga diri tau...

Sheila Nasir said...

moga cepat sembuh

do follow my blog ya
http://sheilanasir.blogspot.com

mama_saly said...

oke..terima kasih ya nora...:)

Anum said...

ala sedihnya
anyway salam perkenalan

mama_saly said...

TQ sheila..
yup dah follow...:)

mama_saly said...

^__^..
salam kenal juga..

prog muten said...

SALAM, SY ADA NAK JUAL TERMOMETER DIGITAL MURAH
MURAH HARGA BARANG RM20.00 (TIDAK TERMASUK PENGHANTARAN)
KEMPEN 1 RUMAH 1 TERMOMETER-(BUZZLE BERBUNYI BILA DAPAT BACAAN SUHU SEBENAR BADAN)
LAYARI BLOG DIBAWAH
http://termometer-digital-suhu-badan-bbt.blogspot.com/