Friday, September 7, 2012

Pancakes Gebu .....

Hari  ni jumaat ... penghulu segala hari ...
 Dari pagi2 lagi tadi dah riuh rendah umah aku ni ..
seperti biasa lah.. jumaat kan hari cuti ....
ikhwan tak sekolah .. abahnya pun tak kerja ... macam2 aktiviti lah ... kalau hubby mula2 pagi tu gurau dengan hero2 dua orang tu .. bila dah jam 10 lebih mula cuci kereta dan motor .. itu rutin pagi jumaat ...
aku lak macam biasa buat sarapan ... boleh lah nak berlama2 sikit di dapur bila hubby main dengan anak2 ..kalo tak hero2 tu sibuk jadi tukang masak juga .. eheee ...
menu sarapan hari ni cuma meehoon goreng dan ....... pancakes .... huhu...
dah lama tak buat ... si pancakes ni ...
dulu pernah buat juga ...kalau2 mai rasa teringin memang buat ... super mc donald gitu .. yg ni memang kesukaan ikhwan .. dia suka cicah dengan madu..
resepi ni aku belajar dari kakak aku sendiri.. memang dia suka buat ... sebab anak2 dia memang suka ... pancakes aje.. aku yg memandai tambah gebunya .. ahahaa....
pancakes ni lepas masak biasa letak butter pun sedap kat atas tu ...
tapi aku suka cicah madu .... manis lemak ....
pancakes ni rasa pun hampir serupa dengan yg mcdonald tu ..Hotcakes mc donald...
tapi kalau rasa nak makan tu lebih baik lah buat sendiri kan ... masa penyediaan pun ringkas dan mudah hanya beberapa minit jew ..
pic yg aku ambil mungkin tak nampak pum menyelerakan .... madu aku siram pum tak pandai .. ahahaha ... tapi rasanya memang sedap ..gebu ....
hubby pulak dia tambah telur goreng ...
sedap juga ...
yup ... jom tengok my resepi kat bawah .....
 
 
 
 
Bahan:-
(12 keping )
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam
  • 4 sudu besar butter (cairkan)
  • 2 sudu besar baking powder
  • 1 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 2 cawan susu segar (nk letak susu cair pun takpe tp mungkin rasa lain skit kot)
 
Caranya:
 
Masukkan tepung gandum, butter, gula, garam. telur ... gaulkan hingga sebati.kemudian masukkan susu sedikt demi sikit ..gaul hingga betul2 sebati.. tak perlu guna mixer pun ....masukkan pula baking powder dan esen vanila.. kacau ...
kemudian panaskan kuali leper (non stick) dalam 2-3 minit tetapi tak perlu letak minyak yer ... sudukan adunan bulat atas kuali saiz besar mana ikut suka .. yg aku punya kecil biasa jer ... beberapa minit kemudian terbalikkan .. hingga warna jadi perang coklat sikit atas bawah ... macam pic pancake aku yg atas tu ...  bila dah siap bolehlah di cicah bersama madu atau butter .. nak makan dengan telur @ sosej pun sedap ...
 
 
 
 
 
 
 

9 comments:

~aYu~ said...

sedapnya tgk.. biasa wat yg guna dalam kotak just bancuh je.. huhu

mama_saly said...

hehe..ayu..pancakes ni memang sedap.. oo..ada juga ke yg dah segera..kalu rasa nk makan ,segera lg senang kan..:)

Pn. Sheila@CC said...

sy xpernah bt pancake ni.. mesti sedapkan... simple je bhn2 dia... ermm... nak try ni.. hehehe... slm kenal...

Dunia 0cu ^_^ said...

ehem ehem..sedapnya sis..mananya pancakes antor umoh ibu sket ni,ocu nk rasa..:D

yan's cottage said...

bila tenguk pancake ni....!!!!!ingat zaman sekolah dulu mak selalu bekalkan pancake makan dengan jem....

mama_saly said...

iya PS simple je..dan memang sedap.. jgn lupa try ye.. ehee..:) salam kenal juga...

mama_saly said...

huhuu.... baru muncul.. nanti r kita wat semula neh ..sob3...

mama_saly said...

ahaha.. betul tu yan .. kalau makan dengan jem atau sekaya pun memang sedap juga..:)

cahayaituaku said...

sedapnya..sy suka makan pancake tp selalu beli jer...tp mcm senang pulak nak buat..