Sunday, September 2, 2012

Apam Coklat

Apam ni aku buat sempena majlis aidilfitri ikhwan di sekolahnya....
pasti As-sabiqun ....
semalam aku buat.. lepas anak2 dah tido... nak buat siang hari tak boleh sebab pergi umah nenek mereka...
bila sampai rumah anak2 dah keletihan .....
teruss tido ......

aku buat apam coklat ni sebab kebetulan ada bahan2 lebihan buat biskut raya baru ni ...
papercup.. cip coklat .. taburan manik... serbuk koko ... susu pun ada .. jadi aku ambik peluang menghabiskan stok yg ada ... resepi apam ni dah lama aku simpan ... terjumpa dalam my resepi ... dan ni baru mencuba.. cara dan tekstur rasanya ada persamaan dengan kek coklat kukus ...cuma yg ni ada sikit rasa apam .. suka sangat ikhwan dan irfan bila mama nya buat kuih ni .. ikhwan memang suka kek .. tak kira lah kek apa pun .. lagi2 yg ni apam tapi perisa coklat .. memang dia suka ...




apam coklat





Resepi
 
Bahan2:-
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan air suam
  • 2 biji telur
  • 4 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
 
 
Cara:-
  1. pukul @ mixer telur dengan gula hingga kembang..
  2. masukkan susu pekat dan esen vanila, masukkan pula tepung gandum yg diayak bersama soda bikarbonat, serbuk koko.. kacau sebati
  3. kemudian masukkan minyak masak serta air suam.... kacau hingga semua betul2 sebati ..
  4. masukkan adunan kedalam acuan ..
  5. kukus selama 10- 15 minit..
p/s: dalam acuan tu ikut lah nak tambah atau tabur apapun.. aku cuma tambah cip coklat dalam acuan dan di tabur manik warna warni .....maklumlah untuk budak2 .... adunan ni kalau guna papercup kecil2 macam pic atas tu dapat jugak hampir 90 biji..
 
 
 
 

1 comment:

Dunia 0cu ^_^ said...

masih 0cu terasa lg kesedapan apam ni.. lain kali buat nk gok