Tuesday, September 25, 2012

Agar-agar roti pelangi

salam sejahtera ....
mood nk meng updte ni kurang sebenarnya.. cerita2 tu memang ler ada tapi mood yg takde nya .. jadi oleh kerana di landa sikit kebosanan ni .. anak2 pula duk tido ... nk n3 resepi ahh pulak ... berderet resepi2 yg sebelum ni tp masa jer tkde nk letak sini... letak resepi sini bukan apa, senang nak buat rujukan di lain hari ... jadi untuk hari ni resepi agar2 ...
simple2 jer ....agar2 ni aku buat 2 minggu yg lepas .. masa tu aku rasa teringin nk makan agar2... sebab dah lama tak buat .... nak beli tak kena selera ... huhu...... terjadi agar2 roti ni pasal ada lebihan roti gardenia .... jadi dari terbuang gitu jer lebih baik di guna.... tapi tarikh expired nya belum abis tau ..
yg best nya agar2 ni rasa manis lemak sikit .... hasil dari roti, telur dan susu .....
pelangi2 tu nak mencantikkan .... nak kasi anak2 tertarik .... baru laa mereka nak nak nakkkk .....!
oke yup ...dah malas nk citer ...
tengok resepi jommm....
 
 
belum di potong
 
 
 
 
bahan2:-
  • Agar2 serbuk (11gm)
  • 4 cawan air
  • * 6 keping roti
  • * 2 biji telur
  • * 1 tin susu pekat
  • * 1 tin air (sukat dalam tin susu)
  • * 1 sudu teh esen vanila
  • 2 sudu besar marjerin @ buttercup

 
 
Caranya:-
  1. Masak agar2 serbuk dengan 4 cawan air .. hingga mendidih
  2. masukkan dalam blender bahan yg bertanda *  tu .. kisar hingga halus...
  3. kemudian masukkan dalam agar2 yg dah mendidih tadi ... kacau selalu .. kemudian masukkan 2 sudu marjerin @ buttercup....kacau .....kemudian tutup api ...
  4. bahagikan agar2 tadi 3 @ 4 bahagian ... masukkan warna .. kalau untuk warna koko masukkan 2 sudu besar serbuk coklat ...dan kacau ...
  5. tuang selapis- selapis  atau selang warna hingga habis....
  6. sejukkan dalam peti sejuk.....
 
 
 
 
psssttt...:- mudah kan.... @__@
enak di makan sejuk2 ....
 
 
 
 

10 comments:

nur said...

nampak sangat sedap!
ada masa nak cuba :)

nur azian said...

wah mcm best jer..manarik laha agar2 nih :)

munna said...

pernah cuba buat.... mmg sedap..

blog usang said...

update lah selalu..

Dunia 0cu ^_^ said...

0cu rasa dh agar2 ats tu.. memang cedap3.. tau..
@___@

mama_saly said...

betul tu kak..memang sedap tau..jgn lupa cuba ya..:)

mama_saly said...

hehe.. mmg best..menarik sbb warna warni tu..:)

mama_saly said...

agar2 ni mmg mudah n sedap kan..:)

mama_saly said...

TQ yer blog usang.. follow n singgah sini..:)

mama_saly said...

tau takpe ..ekekeke....
(~~.)