Thursday, August 16, 2012

Tapai pulut




hajat di hati nak buat tapai pulut sendiri untuk lebaran nanti.... tercapai juga akhrnya .. yahooo....
gambar kat atas tu, baru jer siap.. bungkus tapai dengan daun pisang jerk.... daun nya malas lah nak cari .... tak kesah lh, asal dapat aku buat sudah .....

daun pisang ... siap dengan gunting dan stapler lg ... malas nak cari lidi .... ini kerja orang yg malasss....:p

bermula tengah hari tadi, aku kukus beras pulut.... cuma setengah kilo je buat.. nak cuba2 ... untuk makan di rumah sendiri jer.. bersama hubby ... hehee..... ibu kata buat esok jumaat elok.. nanti raya sempat lah masak ..
tapi aku buat hari ni jugak ..
pastu malam bermula proses tabur ragi ... pulut dah sejuk.. tak boleh letak ragi jika pulut masih panas nanti tapai jadi merah .. itu kata ibu aku ... kata ibu lagi, kalu masa bungkus tapai ,kita tak boleh bercakap2 ..nanti tapai tak manis... orang dolu2... tapi aku duk pok pek pok pek dengan hubby... huhuuu... ntah ... tak percaya pom.... tapi nanti kita tengok raya nanti tapai aku masak manis ke tidak ... menjadi atau tidak ...... tak sabar rasanya...


pulut yg dah siap di kukus .... dah sejuk pun....


inilah ragi nya .... ibu yg kasi...  tapi separuh jer.. sebab
 hanya nak buat setengah kilo jew ...
ibu dah biasa tiap2 tahun buat ..
tu yg aku nak belajar sangat 'ilmu' nim...



dah aku bungkus dan peram tapai ni.. ...
moga menjadi dan masak syawal nanti ....
fuuuuuuhhhh.....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



3 comments:

nur said...

teringin jugak nak buat tapai, tapi lupa pula nak import ragi dari M'sia... beraya tanpa tapai la tahun ni :(

Ena's Palace said...

tapai pulut ni salah satu feberet sy jugak
dulu kalu raya slalu tolong mak wat
skrg dia xbuat...da tak larat katanye
tapi tapai ni kalu mkn ngn santai..makan sejuk² perggghhh!! layannn...

muhammad sukri ramli said...

lihat cara pembuatan tapai pulut di www.sukriramli.tk atau lawati facebook kami www.facebook.com/tempahantapaipulut