Friday, August 24, 2012

sabak.. kOta bharu

hari dah masuk ke 6 hari raya ..
jadi untuk hari ni perancangan family hubby ke Kota bharu, Sabak ... pegi baraya umah saudara hubby .. yang dekat dah berkunjungan.... sekarang yg jauh lak ...kata hubby, tempat yg selalu dia pegi ketika kecil2 dulu .. suka rasanya,aku dapat berpeluang kenal saudara jauh ..
sampai sana jam dah 3 lebih .. sebab bertolak dari Terengganu pom dah tengahari .. so, berhenti solat jumaat dan rehat2 kejap ..

 
sampai sana, tengok suasana kampungnya, dekat sangat2 dengan sungai dan pantai ..
pantai cahaya bulan (pcb)  ..
suasana betul2 kampung ..





hubby & teruna2 ku .............

ikhwan bersama sepupunya .... menikmati keindahan pantai waktu dah pun nak maghrib







masa mula2 sampai .. sempat berposing ... yg lain2 tk mo gambar duk rehat.. letih..
 

 
 
 
sampai sana, pegi rumah saudara ... menjamu selera ... kenyang sangat2... huhu ... pastu kami semua di beri rehat di rumah tumpangan.. ... selesa .. boleh lah rehat2 .... nak rehat rumah saudara tak boleh ,ramai sangat ....
jam 6 petang ,jalan2 rumah saudara sekitar situ pulak ..
datang ke sini memang kenyang perut di buatnya ... mula2 sampai dah di hidang nasi dan pelbagai lauk pauk ..... pastu rehat2 .... jalan2 semula .. waktu nak pulang, lepas maghrib tu di jamu pula dengan mee goreng .. satey .. dan pelbagai hidangan lagi ...layanan yg cukup2 istimewa...
so.. kami semua pulang dalam kekenyangan .. tak perlu berhenti makan lagi bila pulang ...
terus jer pjalanan sampai rumah ..anak2 pula masuk jer dalam kereta terus terlelap ....

etok- etok salai

pertama kali aku dengar dan makan etok2 salai .. etok2 dah pernah makan, tapi ini masak dengan salai ... etok- etok ni sama macam lokang dan lala .. tapi etok-etok ni kecil2 ... tengok foto atas tu .. sebanyak tu rm5 .. yg bungkus kecik2 rm 1 .. tapi , mungkin hubby terliur tengok si etok-etok tu sampai rm5 dibelinya ... cuma ada di tepi jalan sepanjang menuju ke sana ,tawang, bachok......... gara2 bapa saudara hubby, ayhsu kie yg berhenti beli ... dia memang suka etok2 ni .... jadi semua berhenti beli juga .. alahai nak makan susah tul nak buka kulitnya .. kena gigit dalam mulut baru dapat .. sekali merasa dah tak tertelan.. huhuhuu ... aku memang tak suka ....:(

 
tengok pic atas, moyang pada ikhwan dan irfan .... kata nyang, memang biasa dulu2 makan etok2 salai ni .. gigit jer, tak yah guna pisau ke apa ke nak buka kulit etok2.. ehee ..
memang sedap... katanya ...



ikhwan & irfan bersama sepupunya ...


sempat posing istimewa sebelum pulang ...huhuu
 
kami bertolak pulang selepas solat isyak .. sampai Terengganu jam 12 malam ..
satu pengalaman raya yg menyeronokkan ..
 
hubby pergi sana masa kecik2 lagi .. dah ni, dah kahwin.. beranak dua baru jejak semula ke Sabak ...  oke le tu.. hehee..  nanti, panjang umur kita pergi lagi ya ..^__^





No comments: