Sunday, August 26, 2012

Rendang ayam .. Lemang segera

Hari ni dah 8 syawal ... tapi kalu kat sini,bagi orang yang berpuasa pada hari raya  kedua dan sampai kelmarin, hari ni dipanggil raya enam .. ada jugak yg buat rendang.. lemang.. kuih muih.. juadah kerr .. 
 
hari ni aku tak berapa sihat .. sakit perut ,cirit birit dan sakit kepala ..
dah pun makan 1 biji ubat sakit kepala .. reda sikit ..
lemah rasa badan .. selepas makan ubat, jadi sihat sikit ..
hajat di hati nak buat rendang ayam .. nak buat 1 syawal baru ni, tapi dek kerana tiada masa.. sibuk ..
tak jadik ler .. pastu hari ni aku cuba buat juga ..
aku tak pandai pom .. tanya emak mertua . huhu .. tanya resepi dan cara2 ..
mak mertua biasa buat ..
teringin sangat nak makan rendang dari tangan sendiri ..
 
 
 
 rendang ayam
 foto tak berapa menjadi ..
 
hubby makan nasi bersama rendang ni .. sebab tu aku buat tak berapa kering ..
katanya, menjadi juga rendang aku ..huhu ...
nanti boleh try rendang daging pulak..
 
 
 
 
 
cuma lemang segera nona ini yang aku makan bersama rendang .. first merasa.. senang jerr, ikut step by step nya .. tapi tak ler seenak lemang asli yg di bakar ..! sekarang ni semuanya ada yg segera kan ..
hingga lemang pun ada segera, ketupat nasi dan macam2 lagi lah ..
aku tak pernah cuba lg .. dah mana nk cari lemang raya2 gini.. aku belasah jer laa .. isk iskk ...
resepi ku selitkan untuk tatapan dan rujukan ...
 
resepi rendang ayam
 
Bahan2:-
  • 1 ekor ayam (aku guna setengah jer).. di cuci bersih,dan di potong ikut saiz yg di ingini
  • 2 cawan santan pekat (dari sebiji kelapa)
  • cili kering (rebus dan kisar) anggaran 1/2 cawan .. tp aku guna cili giling yg dah siap tu..
  • 2 sudu besar kerisik (aku tambah)
  • sedikit air asam jawa (aku tambah)
  • 3 helai daun kunyit (hiris nipis)
  • garam, gula secukup rasa .....
 
Bahan kisar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang besar
  •              1 inci halia          
  • i inci lengkuas
  • 1 inci kunyit hidup
  • 5 batang serai (3 dikisar, 2 letak gitu jer)
 
 
Caranya:-
  1. Tumiskan sedikit kulit kayu manis,bunga lawang .. yg ni aku memandai tambah .. mak mertua tk letak pom... lepastu masukkan bahan kisar, ayam, santan, air asam jawa ,cili, gula dan garam ..
  2. masak biar agak pekat atau ikut citarasa nak pekat macam mana ...
  3. akhir ,masukkan kerisik dan daun kunyit ..
  4. tutup api bila dah agak pekat ..
  5. boleh lah di hidang bersama ketupat atau lemang ....
 
 
 
 

 
 

2 comments:

Norzie hany said...

Salam lebaran Saly.
Sedapnya lemang cicah rendang,tapi sis belum pernah makan lemang segera.

saly@mama-i said...

salam lebaran juga sis ..
rendang kalu musim raya ni memang sedap kan.. hehe .. fav saly juga.. kalu beraya umah org kalu ada lemang rendang mmg tk lupa merasa.. :)
lemang segera rasany mmg x sesedap lemang biasa tu.. berbeza.. tp kalu tkde lemang asli, bole di guna juga lemang segera ni ..hihihii