Wednesday, August 1, 2012

puding gula hangus

opppss... tak sudah2 lagi saly dengan pemanis mulut yer .. biasa lah kan bulan2 pose ni suka tengok dan makan kuih2 gini .. u oollsss setuju tak..?  ehee ..  hari ni dah 12 hari kita pose .. kejap jer kan.. kalu panjang umur jumpa pula syawal .... beraya lak .. memang lah kalu cakap bab raya ni rasa memang seronok .. teringat segala kuih muih.. pelbagai hidangan .. huhuu... ko ni takde bab laen ker... makan sokmo ko ingat ...ngeeeee ....
oke lah .dah melalut ke lain .. hari ni untuk berbuka aku cuma masak ayam masak merah dan masak lemak rebung .. kalu nak tau sepanjang pose  hari2 hubby suh masak lemak rebung ni .. tak tau kenapa dia suka sangat .. huwaaa ..  tak apa2 lah .. asal hubby kenyang dah ,... aku pun suka sebenarnya .. :p.............. dan seperti biasa ada masakan berbuka , ada juga juadah selepas berbuka nanti .. hari ni aku cuma buat puding gula hangus a.k.a puding karamel .....di teganu ni orang panggil puding gula hangus ... mungkin sebab gula yg hangus dan perang kat atas tu kott ... puding gula hangus ni memang sedap ,lagi2 kalu dimakan sejuk2 ... fuhhh .. hari ni aku guna susu cair ... tapi sebelum ni aku lebih suka guna susu pekat .. kalu susu pekat tak yah letak gula .. cuma tambah air ... tekstur nya pun cantik ...`sedappp...
 dan .....
oleh kerana cuma ada susu cair ..jadi hamba guna jer lerr .... dan puding ni mungkin ada yg dah biasa buat .. cukup senang juga .. aku ni suka yg simple2 tapi cair di hati ...hihii .....








bahan2:-
  • 3 sudu besar gula .. 3 sudu air .. goreng gula atas api sederhana.. bila dah keperangan tambah air dan biar sebati.. tutup dan ketepikan.
  • 1 tin susu cair
  • 5 sudu besar gula
  • 6 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila


Cara:-
  1. campurkan susu cair, 5 sudu gula, telur dan esen.. kacau hingga sebati..
  2. sementara tu, panaskan kukusan.
  3. kemudian, tapis dan tuangkan atas gula hangus yg telah sejuk tadi.
  4. kukus selama 30 minit .
  5. lepas masak, sejukkan seketika.. kemudian terbalikkan puding tu.. yg bawah jadi atas .. sedia untuk di hidang ....


6 comments:

Norzie hany said...

Sedapnya...Mmg fav sis ni.
Klik nuff blog saly.

saly@mama-i said...

mmg best puding ni kan..sama fav kita sis..hehe.. TQ ya sis sbb klik nuff saly:)

eMMe said...

my feveret ni Sis... lame tak buat puding karamel, balik kang kene beli telur, hehehe~

Dunia 0cu ^_^ said...

hohoho... cedapnya.. laen kali 0cu nk cikit...hihi..

saly@mama-i said...

samalh kita emme..hehe..mmg faveret puding ni.. lg2 makan sejuk2..:D

saly@mama-i said...

ngehngehngehh... mmg cedap.. nnti laen kali eyy 0cu.. tungguuu....hehe