Tuesday, August 28, 2012

imunisasi ..... irfan 1 tahun 6 bulan

masa hari raya ketiga baru2 ni , 21/8/12 ...cukup irfan setahun setengah ..
 1 tahun 6 bulan ..
jadi, kelmarin aku bawa irfan ke klinik desa untuk temujanji imunisasi nya .. ada 1 jarum lagi ... dah lama sangat tak gi klinik, yg last masa umur irfan setahun ..
 sampaikan mama nya ni kena berleter lagi oleh jururawat...  katanya, kalo nak cocok( imunisasi) anak baru datang .. baru nampak muka .. huhuu .... dah tu, katanya lagi, lepas cocok ni nanti 3 bulan lagi jangan tak datang pulak.. tapi rasanya tak datang kot .... kalu mai2 sini pun nak daftar buku  'pink'  (mengandung..) pulak.... huk hukkk ... nak terbatuk aku dengar leterannya .. hehee .. seperti biasa lah, aku buat deeedddd jer .. ^__^ ...
 
masa pergi, orang tak ramai seperti kebiasaan .. jadi, tak ler lama sangat aku duk tunggu giliran .. mujur lak tu si irfan tak banyak karenah ... tak boring .. irfan duk diam jer kat mama nya .. duk perhati baby2 yg datang ..
 
tengok irfan ... masam je pagi2 ...takde mood ..eheee
 
geram betul tengok baby2 yg baru lahir .. comell ... comelll ... lagi2 yg ramainya baby girl ...
kalu tengok baby terasa nak ada baby lagi .. nak cium bau baby sendiri ..
tapi rasanya biar dulu lah kot .. tunggu irfan besar sikit lagi ..
irfan dan abangnya ikhwan makin lasak .. kalu kat rumah tak duk diam mama ni ..asyik duk jerit2 jer ... macam2 yg di buatnya untuk menguji kesabaran mama nya ini .. ehee .... tapi hati seorang mama tetap sabar ... selalu duk pujuk hati, anggap semua keletah anak2 sebagai penghibur dan penyeri suasana ..^__^ ......
 
ingatkan imunisasi untuk setahun setengah ni tak demam ..
jururawat tak bilang pom ... ubat tak bagi lak tuh ..
balik jer, irfan terus tido ... dan bila bangun irfan tak seceria seperti biasa ..
asyik nak menyusu, merengek dan berkepit jer ....
badannya pun ada panas demam ..... mujur ada simpanan stok ubat demam anak2 ... bagi makan ubat pada irfan memang2 mencabar ... isk.. isk ... memang dia takmo langsung ubat2 ni .. caranya, paksa buka mulutnya, sampai dia betul2 nangis barulah masukkan ubat dalam mulutnya ... nasib tak muntah .. biasa2 kalo makan ubat memang dia akan termuntah balik ...
kalu abang nya ikhwan, bab ubat2 ni memang kesukaan dia .. sampai tertunggu2 time makan ubat  . .
hari ni irfan asyik tido jer ... bila petang sikit baru lah bersemangat sikit dia .. duk main2 dengan abangnya ...
 
 
 
 

10 comments:

yan's cottage said...

salam saly....
dah besar dah irfan....!!!!!saly kalau cucuk yang
1 tahun 6 bulan memang boleh demam tu sebab balik
kena terus bagi ubat....alaaaa biasalah anak anak yan pun tak nak makan ubat kalau demam pun yang
diaorang minta air badak je.....!!!!!

saly@mama-i said...

tu la,saly pun tk tau demam..biasanya jrurawat akn bgitau cucuk ni dmm ke tk kn..hehe.. bole jgk ke bagi budak2 minum air badak.. saly tk pernah cuba lg.. nnti lain kali bole cuba...senang skit tk paksa minum ubat.. trima kasih yan..:)

eMMe said...

Salam Saly, terima kasih atas komen yg anda berikan...
at least ade yg bg semangat utk bersalin normal, saya harap begitu la... saya kurang suke czer2 ni... saya doa selalu...moga apa yg kita harapkan.. jadi kenyataan...

mummycda said...

irfan kena cucuk ke...ramai yg kata cucuk 1 thn setengah nie bole demam....aira pun tak lama dah nak keja cucuk skrg dah setaun 3 bulan...tiap kali cucuk mesti mkn ubat demam tue pun kena makan yg warna sirap merah kalau warna lain mesti tak mau ...

Arina Shamsul said...

Assalammualaikum dear :)

Comel2 putera2 kamu :) .samalah dengan anak saya kalau bab ubat2 ni nak kena paksa dulu,baru dapat telan ...:)

QasehnyaRania said...

hye salam kenal mama=)
follow sini..jom singgah blog saya =)

mamasaly said...

ya emme.. betul tu.kt cuma bdoa yg tentukn Allah..saly doakan yg terbaik buat emme..moga dua2 selamat, ibunya dan baby..

mamasaly said...

tu r ida,tk tahu pum cucuk ni demam sbb biasa dia bgtau kan ..hehe.... nnti aira 3 bulan lg kene cucuk r..

mamasaly said...

w'salam dear..:)
terima kasih arina..anak dara arina pun comel..sweet..hehe... ye la, budak2 kebanyakkan memang susah makan bab ubat2 ni,kalo coklat cepat jer kan... hihii

fatimatuzzahra said...

Thanks for sharing..

Blog Saya