Tuesday, July 24, 2012

Tok Aji serban



Berkurangan sikit aktiviti aku sejak puasa ni untuk menjenguk blog ..
Lantaran kesibukan.. seperti biasa ,rutin dibulan puasa.
bangun sahur.. sediakan sikit juadah sahur .. siang layan  karenah anak-anak.. dan masa untuk rehat .bila anak tidur , mama nya pun turut tertidur ...lepas dari rehat sekejap ,bangun untuk masak juadah unyuk berbuka puasa pula..

Oke.. back to story ya .. ini kelmarin punye cerita .. rasa nak makan kuih tok aji serban je ..
 tok aji serban ni memang popular di Terengganu.. lagi-lagi kalau dibulan puasa gini..  kuih ni  antara kuih tradisional Terengganu juga ..
Uoools  pernah dengar dan makan tak ..?
Kalau tak silap kuih nya hampir menyerupai dengan seri muka tapi yang ni bukan warna hijau atas tapi warna agak2 coklat gitu.. sebab guna nisan @ gula melaka .... atasnya pula macam sekaya dan dilapisan bawah pula adalah pulut ..
sebenarnya ,aku bukannya pandai sangat pom buat tok aji serban ni.. nak cari dalam internet pun malas .. kalu cari mungkin ada tp resepinya tak sama kan.. .. cuma aku tanya ibu.. sebab ibu memang biasa buat ,biasa lah orang dulu2 memang suka pemanis ni .. kalau korang datang Teganu dan jumpa kuih camni jangan segan2 rasa tau ..berbaloi baloi sedapnya..

Di sini ada sertakan resepi ..ringkas dan senang saja cara membuatnya.. jom tengok resepi..



Bahan:-
Lapisan bawah
  • 2 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan cair
  • secubit garam


Lapisan Atas
  • 1 1/2  cawan santan pekat
  • 1 cawan nisan @ gula melaka (1/2 dari nisan besar, kalau nak lebih manis tambah jer)
  • 5 biji telur - gred A
  • secubit garam
  • daun pandan


Cara2:-

Lapisan bawah
  1. Basuhkan beras pulut dan rendamkan selama 1 jam @ agak kembang..
  2. kemudian, buang air rendaman dan masukkan santan ..
  3. kukus selama 20 minit @ hingga masak
  4. bila dah masak,keluarkan dari kukusan dan mampatkan /tekan2 kan pulut dengan senduk plastik ..

Lapisan atas
  1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk, kacau semua hingga betul2 sebati (daun pandan di carik2 )..
  2. tapiskan dan tuangkan atas pulut yg telah di kukus tadi ..
  3. kemudian kukus semula selama 30 minit @ hingga masak ...
  4. bila sudah masak, tunggu biar betul2 sejuk barulah di potong ..



9 comments:

mummycda said...

pandainyer saly buat....seri muka ida suka...kuih nie nampak lagi sedap pasal guna gula melaka kan....hhhmmm pos mai sikit...hihihihi

saly@mama-i said...

ida,tok aji ni lagi sedap dari seri muka sbb rasanya yg lemak manis..hehee... lagi2 kalu pose ni.. lagi membuatkn terliur tengok manis2 gini..kekekeee

Ena's Palace said...

sedapnye...saya mmg suka makan seri muka ni..

yan's cottage said...

ya...memang sedap pun....!!!!kuih ni....
kalau pergi bazaramadan mesti beli punya.....!!!!!

nur said...

Tq fro sharing... misi seterusnya cari beras pulut... dah lama nak cari resepi ni... mudah jugak nak buat rupanya... Ni kuih fav akak tau, kuih yg akak selalu cari di pasar ramadhan, mahal pun sanggup jugak beli, tapi sekarang semua kena buat sendiri :)

saly@mama-i said...

sama2 akak.. betul tu kalu bln2 ramadhan mmg terliur kuih tok aji ni kan .. kalu beli dapat sikit tp kalu buat leh makan lebih banyak skit..hehe..:)

saly@mama-i said...

hehee... ena..sama2 lah kita..mmg best kan:D

saly@mama-i said...

betul tu yan.. kuih tok aji ni semestinya ada di bazar.. kalu tengok mmg terliurkan...? hehe...

noha said...

salam... mohon guna resepi ye..tq