Thursday, June 7, 2012

Si Apam Belang ....




wahh.. apam lagi...
kali ni apam belang lak..
tak berapa jadik belangnyer.. nampak lain macam jerk..
rasanya sedap wehh.. huhu............ boleh lah ..
ada rasa apam .. lembut lak tuu...
bakpe yer.. sejak dua menjak ni aku suka buat kuih muih ni...?
0ooo... skarang kan musim cuti skolah .. tapi dah nak abis pun ...dah tk lame dah..
tinggal 2 hari lagi ...


ikhwan pun cuti la jugak. first time lak tu.. maklum lah dia mula skolah bulan 4 ....
jadi hari2 dia mintak kuih kek ....kek.. kek..
memang dia suka kek...dan dia  suka makan yg gitu2... selain dari nasi
 jadi bab tu lah aku buat kuih2 ni.. apam lah. yg paling senang dan mudah ... x cerewet..
cepat boleh makan .. sedap lak tuu.... huhu...


dan lagi .. oleh kerana dua tiga minggu ni aku jadi rajin semacam...
rajin nak buat kek...!
ni pagi2 dah bikin kek ...wahaha...

lihat si belang ni..
mula2 tu tak mau  aar  buat belang2.. tengok apam tu kat bawah nye tak belang kan ..kan....
jadi ntah tetiba lak aku rasa nak buat belang2...!
sebab tu belangnye jadik gitu ....tak cantik..
eheee..:P




yg ni tinggal sparuh... aku terlupa nak ambik penuh .. bila dah potong baru teringat...
ikhwan yg tak sabar2 suruh mama nya potong ..!




oke yup layan resepi nya....






Bahan:-
  • 4 biji telur
  • 2 sudu teh 0velette
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 2  3/4 cawan tepung gandum {ayak }
  • 1 sudu teh baking powder {ayak}
  • 1 1/2 cawan gula
  • 250 ml santan

Caranya:-
  1. Pukul telur ,gula dan ovelette sampai kembang dan gebu ..
  2. Bila dah kembang dan gebu, masukkan santan dan esen vanila.kacau sebati ..
  3. Kemudian masukkan tepung gandum dan baking powder yg telah diayak .. kacau rata ..
  4. Bahagikan adunan kepada 3 warna yg di sukai .. kacau rata adunan dengan warna ..
  5. kemudian, tuang kan selapis demi selapis hingga habis ..( scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapiskan hingga habis..)
  6. bila selesai, kukus selama 45 minit @ hingga masak...