Tuesday, June 19, 2012

Puding Jagung dengan sos kastard dan buah


hari ni aku happy sangat2 sbb putera ikhwan mama dah sihat ..
jadi aku buatkan pemanis mulut untuk dia.. puding jagung serta sos kuah nya..
 buat pagi tadi ,letak dalam freeze dan sebentar tadi dah ikhwan makan ..
sekarang ikhwan dah pun tidur.. gitu juga dengan adiknya irfan ...
jadi bila semua tugas dapur dah selesai ..
anak2 pun gitu, aku pun ambil kesempatan buka blog dan n3 pasal puding jagung nim ..
jap nanti time nak rehat jugak..
 separuh hari aku dh sikit penat ..
 basuh baju .. masak.. kemas2 sikit ..
yup ... citer pasal puding ni .. sepatutnya nak buat hari jumaat baru ni ..
sedang molek hari cik abang cuti ..
 tp dek kerana dilanda masalah ..
tak ler jadinya.... so.. bila dh tak sibuk ni , boleh lah di buatnyer ....
ehee..

resepi puding jagung ni aku tengok dalam my resepi ... tapi ada sikit aku ubah dari resepi asal dan  aku buat kuahnya dan sikit buah ...
 sebab selera aku hari ni rasa nak makan puding jagung berkuah ..
ikhwan pun banyak jugak makannya tapi yg dia suka sangat
hirup kuahnya tuh dan juga buah pir...
 si irfan pun turut ikut ...
sepatutnya letak buah koktail.. tp aku tk punye yg tu ...
yg ada cuma buah ni ...huhuu.... 









Puding jagung dengan sos kastard dan buah ...




ini buah pir yang aku punye .. ehee



oke.. jom layan resepi ...




Bahan2 puding:-
  • 1 cawan tepung kastard
  • 10 sudu susu cair/ sejat
  • 2  1/2  cawan air
  • 3 sudu besar gula.. (kalu nk lebih manis tambah lebih lg)
  • secubit garam
  • 1/2  tin jagung krim (aku letak 1 tin..)

Bahan sos kuah:-
  • 1 tin susu cair/ sejat (aku cuma guna lebihan dari puding atas tuh)
  • 3 sudu gula
  • secubit garam
  • 3/4  sudu tepung kastard
  • 1 biji telur (yg ni aku yg memandai tambahnyer..)
  • sikit air
  • 1 sudu teh esen vanila


Caranya:-
  1. campurkan kesemua bahan untuk puding, kacau.... kemudian masak di atas api yg sederhana (pastikan dikacau selalu untuk elak berketul2..)
  2. bila adunan dan agak pekat dan kelihatan berkilat, tutup api. kemudian boleh lah di letakkan dalam bekas acuan ataupun loyang ...
  3. sejukkan dalam peti sejuk.

untuk sos kuah:-
  1. campurkan kesemua bahan, kacau sebati...
  2. kemudian masak atas api sederhana ... pastikan selalu dikacau ...
  3. bila dah sikit pekat, tutup api (aku punyer buat tk nampak pekat pun, tk suka kuah yg pekat..)


p/s:- untuk hidangan ... letakkan puding jagung... siram dengan sikit sos kuahnya dan masukkan buah yg telah di potong dadu ... dah siap boleh lah di makan .....





2 comments:

ini kesah 0cu ... dunia 0cu said...

ehem ehem.. sedap r ikhwan dgn irfan bleh makan puding jagung tu. 0cu liur sgt tgk.sipam ke 0cu sikit

saly@mama-i said...

@ini kesah 0cu ... dunia 0cu
hehe ada dh sipam tu..nnti nk v ke ocu