Thursday, June 21, 2012

Madah cinta buat anak mama .. part II

madah cinta ini mama coretkan khas buat putera mama yg ke-2 .. Ilham Irfan ..Biarpun agak terlewat juga mama catatkan .. sama seperti abang sayang, Ikhwan Haiqal .. tapi mama ingin juga buat nota ini sebagai 'kenangan' antara kita ... kenangan sayang dalam hidup mama ... the precious 40weeks of my life ..!

......................................................................................................


sayang mama,
sebelum hadirnya sayang dalam hidup mama, sayang sudah punya abang .. kala itu ,abang sayang lah pelita hati mama .. pengarang jantung mama ..
sebelum hadirnya sayang juga .. mama sebenarnya terlalu ingin memberi abang sayang itu seorang peneman.. seorang adik .. fikir mama tentu seronok membayangkan kalian berdua .... mama seorang yang suka berangan- angan tau .. ehee ....

sebelum kehadiran sayang dalam hidup mama juga .. mama sudah 2 kali keguguran .. abang- abang sayang cuma hadir di rahim mama hanya 3 bulan lebih .. rahim mama tak cukup kuat .. entah apa silap mama .. waktu tu, mama selalu dalam kesedihan memikirkan apa entah abang sayang akan punya adik ... terlalu sukar mama lalui semua itu ... tapi abah sayang selalu memberi kata-kata membina buat mama .. mama bangkit semula ..


sayang mama ....
suatu hari tu mama ada mengalami demam dan batuk-batuk .. melarat sangat .. sampai satu saat tu telinga mama rasa berdengung .. tak selesa .. akhirnya mama ke klinik .. doktor cuma bagi ubat ...
tapi bila dah hampir2 sembuh ,mama baru tersedar yang period mama dah terlewat hampir 2 minggu .. tetiba perasaan mama ada rasa lain macam .. mungkinkah mama mangandung..? aaah.. mungkin itu cuma kata hati mama .. abah yang tak sabar akhirnya pregnancy test  dibeli oleh abah .. bila mama uji ..alhamdulillah .. mama positif mengandung .. menitis airmata mama ..akhirnya sekali lagi mama mengandung ... yang mama kandung adalah kamu sayang ....

tanpa berlengah mama terus ke klinik wan saleha .... sebab doktor klinik itu yang selalu merawat mama dan pesanannya jika tahu pregnant jer terus datang klinik nya untuk rawatan dan bekalan ubat... mama mengalami masalah bila pregnant rahim tak kuat dan peranakan jatuh ... sebab itu mama senang keguguran ...
umur sayang waktu tu baru saja 6 minggu ... tapi mama dah terpaksa sangat makan berbagai jenis ubat ..

mengandungkan sayang, mama terlalu berhati- hati .. banyak mama rehat .. abang sayang waktu tu dah nak masuk 2 tahun.. senang dah nak menjaga dia ..jadi banyak tugas mama di ambil oleh abah sayang ..

kalau sayang nak tahu, 2 minggu sekali mama ke klinik .. doktor wan saleha tu betul- betul menjaga kandungan mama .. jadi mama rasa punya harapan cerah untuk sayang .. masuk kandungan mama 10 minggu mama mula alami alahan .. makan apa pun tak kena .. loya .. selalu letih ..nak masak pun tak larat ..sama seperti mama mengandungkan abang sayang dulu ... kata orang tua, kalau mengandungkan anak perempuan ,alahan memang teruk .. tapi mama mengandung semuanya alahan yang sama .. tapi dapat lelaki ..eheee...

alhamdulilah .. sayang dah masuk 16 minggu, bermakna mama dah hampir selamat dari ' masalah keguguran'.. jadi, mama pun dah mula berhenti makan ubat klinik  tu .. mama pun  daftar di klinik desa yang berhampiran .. genap sayang 4 bulan barulah mama daftar kehamilan .. terpaksa mama tahan telinga mama ni dengar bebelan si jururawat sebab lambat sangat mama daftar ... hehe...
bila jururawat tengok mama dah banyak kes gugur jadi mama di suruhnya ke hospital ke pakar O&G ... bermulalah episod mama yang sentiasa ulang alik hospital pakar O&G tu ...abang sayang pula selalu ditinggalkan  pada tokmi dan kadang- kadang hantar pada nenek sayang ....


masa ni hari raya ... yang sebenarnya waktu ni mama gembira sangat .. pertama kali mama mengandung masa 'hari raya' .. sayang pun turut beraya tau ..tapi dalam rahim mama ... umur kamu baru 4 bulan lebih .. happy sangat nampak wajah mama kan sayang..?

sayang mama ...
kalau sayang tahu, mama teruja sangat mengandungkan sayang .. seperti mama rasa kan baru pertama kali... sama sewaktu mama mengandungkan abang sayang .. mama dah mula rasa tendangan pertama sayang , masa tu umur sayang 18 minggu.. sekali lagi mama rasakan betapa nikmat dan besarnya kuasa tuhan .. kejadian indah yang mama alami sendiri ...
masa tu mama dah kembali aktif dan alahan makin berkurang ..
yang istimewanya , aidilfitri mama sedang mengandungkan sayang .. perut mama sikit saja kelihatan .. tapi mama suka sangat waktu berjalan beraya kerumah saudara mara sama- sama membawa sayang  ....
bila usia sayang dah 6 bulan .. mama pergi lagi appoinment O&G .. kali ni kena nak scan lagi .. wah tak sabar betul mama rasakan .. kalau sayang nak tahu .. mama sebenarnya terlalu mengharapkan yang sayang adalah perempuan .. entah .. mama ingin nak tengok bagaimana wajah anak perempuan mama . ehee .. dan masa scan di O&G tu .. doktor kata kandungan mama dah sihat dan kuat .. yang mama jadi teruja sangat bila doktor tu kata mama 'mungkin' dapat baby girl .. 0ooo..  betul entah tidak .. mama kurang yakin .. walaupun mama memang terlalu mengharapkan, tapi jauh di naluri hati mama rasakan yang mama kandung sayang adalah baby 'boy' sama ngan  abang sayang ... mama tidak kisah .. yang mama harapkan anak mama sihat dan sempurna ....  itu adalah terakhir mama ke O&G ...


sayang ...
hari-hari mama lalui sungguh indah sangat- sangat ... mama sangat suka bila masa keluar berjalan-jalan dengan abah dan abang sayang , sayang pun turut ada... dalam rahim mama... ! perut mama yang dah kelihatan .. jadi mama jadi  'bangga'  berpimpin tangan dengan abang sayang sambil membawa perut .. hati dah tidak sabar nak lihat sayang .... nak jalan- jalan dengan sayang dan abang sayang ....

mengandungkan sayang , mama tak idamkan apa- apa .. semuanya mama makan ..tidak cerewet ... asalkan ia membawa kebaikan buat sayang dan mama, mama akan makan .. tapi satu saja, mama tak boleh nak minum susu .. entah.. nak tengok susu pun dah rasa lain ..
sayang ... hari- hari mama rasakan tendangan kaki kecil sayang .. mama selalu tertunggu -tunggu .. aktif juga anak mama ni .. tendangan kaki sayang penghibur hati mama kala itu .. sampaikan mama tertunggu- tunggu ..! terkadang tersenyum sendirian ...


sayang ,
kalau sayang nak tahu ...
mengandungkan sayang mama memang aktif .. selalu saja jalan- jalan dengan abang sayang ,naik bas kayu .. makan- makan ... temani abang sayang bermain .... tapi abah sibuk bekerja ... mama di temani sama mak su sayang ... maksu lah yang paling setia temani mama ... bila usia sayang dah penghujung 7 bulan , mama rasa teringin nak beli barang- barang 'kegunaan' sayang bila sayang lahir nanti ...  mama jadi teruja .. tak kisah lah sayang girl atau boy ....

tapi ada kisah yang lucunya.. sebelum mama pergi beli belah .. mama singgah di klinik swasta dulu untuk ujian imbas nak tahu sayang ni girl atau boy ....
dup dap.. dup dap ..... bila di scan maka mama di beritakan akan dapat boy lagi .. jelas sangat- sangat...eheee ... mama syukur .. mama tengok sayang cukup sihat dan sempurna ... lepas dari tu mama pun beli belah ... walaupun mama tahu barang- barang abang sayang dah cukup untuk sayang ... tapi mama ingin juga ' sediakan khas untuk sayang'  ... bagi mama setiap kelahiran anak mama amat mama hargai .. peluang keemasan yang paling mama nantikan ... !
jadi sudah pastinya mama akan sediakan yang terbaik buat anak mama ...



sayang mama,
mama di jangka lahirkan sayang 4 mac 2011 ..
rasa betul- betul tak sabar .. bermakna tahun 2011 itu mama bakal berhari raya dengan 2 orang putera .. mama dah bayangkan .. yang abang dan sayang memakai baju melayu siap bersamping lengkap ... sedondong dengan abah sayang juga ... aduh ... macam mana yer ....mama cuba membayangi ...!

bila kandungan mama dah masuk 8 bulan .. mama terpaksa minum air gula ... entah .. bukan kerana berat badan mama ni naik mendadak .. berat badan mama sedang- sedang saja .. tapi bila ada ketua jururawat datang, waktu tu mama pergi rawatan keklinik desa seperti biasa .. dia periksa rekod mama yang mama dah 3 kali keguguran.. jadi mama kena minum air gula ..
bila mama minum... ahhhh... tak tertelan rasa dek tekak mama .. 2 kali pulak tu ... sampai nak termuntah ..!
dan mama di sahkan ada kencing manis ... tapi sikit saja .. jadi tiap- tiap minggu mama terpaksa periksa tahap kencing manis mama ... mama terpaksa kontrol pemakanan mama .. mama makan dan minum cukup terbatas ... siksa rasanya bagi mama .. antara keinginan dan kawalan ... sabar saja yang mama selalu ucap pada perut mama ni .....

pejam celik .. usia sayang dah pun masuk 9 bulan..
bermakna dah tak lama lagi kita akan berjumpa .. tidak sabar rasanya untuk mama menatap wajah baby mama ni .. tidak sabar juga untuk mama lihat reaksi muka abang sayang bila dia dah punya adik nanti... pasti terkejut dan malu- malu dengan ' dunia barunya ' ....
tapi dalam tidak sabar mama, perasaan takut... sedih ... gembira ... bercampur ... menjadi satu debaran yang tak bisa mama ungkapkan ...



17 febuary 2011
mama pergi ke klinik air jernih untuk temujanji pemeriksaan rutin mama .. mama rasa berdebar sangat .. mama rasakan bagai membilang hari untuk lahirkan sayang .... tapi jangkaan untuk lahirkan sayang masih boleh kira minggu lagi , 4 mac 2011 ... aahhh ... debaran mama terjawab .. doktor buat surat untuk mama masuk wad hospital (HSNZ) ... nak lahirkan sayang ..waktu tu mama belum ada tanda- tanda nak lahirkan sayang .. bila mama tanya rupanya, jika ada kencing manis atau darah tinggi memang terpaksa lehirkan anak 2 minggu sebelum dari tarikh jangkaan .. jadi esok sudah mama masuk hospital ... sayang .. panjang umur kita bakal bersua di dunia ini ....


18 febuary 2011
pagi- pagi lagi mama dah bersiap untuk kehospital .. perasaan mama tiba- tiba jadi sedih sangat- sangat ..terpaksa mama berpisah dengan abang sayang buat sementara .. aduh .. kesian mama tengok muka abang sayang waktu tu ... menangis dia .. kata abang, mama.... abang nak ikut .... waktu itu, abang sayang belum ngerti apa- apa ... tak boleh lah abang sayang .. mama pergi sekejap saja untuk berjuang membawa adik abang kedunia ... untuk memberi gelaran abang .... nanti panjang umur dan Allah izinkan, kita berjumpa lagi ...!

bila sampai hospital ... mama di periksa oleh doktor .. dan yang mama terkejutnya mama dah 2cm tau .. ! selepas tu ... 3cm .... aahh .. debaran makin terasa walau sakit pun belum lagi ... doktor kata nanti bila ada bilik bersalin kosong mama akan dimasukkan kesana ...

19 febuary 2011
entah .. mama nak kata apa lagi waktu ni .. mama di wad asyik termenung .. layan perasaan mama .... setiap saat teringat sayang dalam rahim mama ni ... ingat abang sayang yang entah apa- aoa dibuatnya .. abah pulak bagaimana ... tetapi abah setia jenguk dan temani mama disini ..
doktor pulak tidak membawa berita apa- apa saat ini .. cuma jawapannya, bila ada kosong akan dibawa masuk ... sayang ... sayang... anak mama ... duk elok- elok kat dalam ya ....

20 febuary 2011
mama masih di wad menuggu bersalin .... uhh .. dah rasa boring mama duk terperap atas katil dan mundar mandir di wad ... mama jadi tidak sabar sayang ... setiap kali mama solat, mama minta di permudahkan segala urusan mama ... moga sakitnya mama tidak lama untuk melahirkan mu sayang ... waktu itu, zikir dan doa mama peneman setia mama .. mama masih belum lagi dihantar wad bersalin.. mama pun tidak punya rasa sakit lagi .. entah ...


21 febuary 2011
pagi ... mama bangun seperti biasa .. solat .. rehat .. makan- makan .. pastu abah sayang datang sekejap .. mulut mama tidak berhenti menanyakan hal abang sayang .. abah lah yang membawa segala berita tentang abang .. rindunya mama pada abang sayang ..
hari ni pun belum ada tanda- tanda mama nak bersalin .. ah .. bila sayang ..?..
tengah hari , ada seorang doktor tu, dia yang mula- mula periksa mama waktu mama mula- mula masuk wad .. jadi dia terkejut yang mama masih belum lahirkan lagi .. jadi waktu itu juga mama di paksa masuk ke labour room .... sebab jalan pun dah 4cm tp belum sakit .. isk isk ....
fikiran mama dah tak keruan .. takut.. bersilih ganti ... abah sayang pun belum mama bagitahu ...
jam masa tu 2 petang .. mama di masukkan ubat kontraksi jenis cecair di tangan ...
jam 3.30 mama dah mula rasa sakit .. mama keseorangan .. abah pun dah datang tapi tidak dibenarkan masuk sebab ada bilik  di depan mama orang yang sedang lahirkan anak ..!

sayang mama ....
sakit mama dah semakin kerap .. hanya Tuhan yang tahu betapa sakitnya mama waktu itu .. mama berzikir dan di hati mama di kala itu, andai kata mama syahid ketika melahirkan kamu sayang, mama mahu anak mama tahu mama terlalu sayangkan kamu ... mama ingin sangat- sangat mendengar suara dan menatap mu walaupun buat kali terakhir .. tapi jika tak sempat jumpa di dunia jadilah anak soleh yang sentiasa mendoakan mama.. moga Allah temukan kita di syurga ... ya sayang ...!

jam 4.30 petang...
mama dah tidak tahan sangat- sangat .. mama rasakan yang anak mama dah nak keluar .. dengan sepenuh jiwa dan hati mama... alhamdulillah ... jam 4.30 petang .... 21 febuary 2011 lahirlah putera kedua mama ... kedengaran suara sayang menangis .. menitis air mata mama.... bila dengar suara dan menatap wajah sayang, hilang sudah segala rasa sakit mama yang baru sebentar tadi mama lalui .. terasa nikmat melimpah ruah dalam hati dan perasaan mama ....
Muhammad Ilham Irfan ..... inspirasi .. ilham mama ... kebiaksanaan.. kesyukuran ... kenikmatan ...
semoga sayang menjadi anak yang soleh buat mama dan abah di dunia dan akhirat .....



hari pertama sayang di lahirkan ...


ini ketika sayang 2 minggu .............



dan ....
apapun, mama nak anak mama tahu .. mama terlalu menghargai pengalaman kita hidup sebagai satu selama 9 bulan lebih ..pengalaman yang terlalu indah dan berharga .. pengalaman yang tak boleh di tukar ganti.....
kita hidup sebagai satu jasad, berkongsi segalanya ..terima kasih sayang ... kerana memberikan mama pengalaman ini .. semoga mama dan abah dapat menjadi ibu bapa terbaik buat kamu di dunia nanti ... insyaallah ..


sayang mama ....
ketika mama mencoretkan 'nota'  ni ... sayang dah pun satu tahun 5 bulan ... sayang dah boleh berjalan .... berlari ... ketawa .. merajuk .. kadang- kadang memek muka marah .. dah pandai minta itu ini ... tapi belum pandai panggil mama abah lagi .. hehe .. dan .. dah pandai usik dan bergurau dengan abang... mama suka sangat .. begitu bahagia hati mama bila dah punya dua putera yang baik dan 'comel' .....




salam kasih sayang dari mama ....





No comments: