Sunday, June 24, 2012

kek marble yang simple ..


selamat pg ..
 dah berpagi- pagi lagi aku buat si marble ni ..
ikhwan pula baru je mula sekolah hari ni .. dah cuti 4 minggu ..
jadi dek masa terluang pagi ada ler aku buat sikit ..
nanti sekejap lagi nak masak untuk makan tengah hari lak ..
irfan tak banyak karenah pagi ni.. asyik duk main mainan jer ..
sesekali jer merengek nak susu .. tapi nampak boring je muka irfan bila takde abang nya ..
biasanya waktu- waktu begini irfan selalu jer nanges sebab kena usik di abangnya ... 
saja buat kek simple ni .. untuk ikhwan dan irfan yang memang suka kek ..
pastu aku nak abadikan kat sini lak ..
untuk rujukan di kenudian hari ...
yup .. layan resepi ..!



kek marble simple
corak marble ku yg kurang menjadi....



bahan:-
  • 1 1/2 cawan gula halus
  • 1 1/2 cawan mentega
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 5 biji telur
  • sedikit esen vanila
  • sedikit bancuhan susu tepung (tak letak pun tkpe)
  • warna ikut suka (aku guna 3 warna)

cara-cara
  1. pukul mentega dengan gula hingga kembang dan gebu
  2. masukkan sebiji demi sebiji telur dan pukul lagi
  3. masukkan tepung gandum dan baking powder yang telah diayak.. masukkan pula esen vanila.
  4. bahagikan kepada 3 bahagian untuk 3 warna... tuangkan setiap adunan kedalam loyang yang sesuai secara berselang seli ...
  5. bakar selama 45 -60 minit ...







3 comments:

Nasuha said...

Nampak sedap je,, :)

saly@mama-i said...

@Nasuha

dear.. kek ni mmg sdp dan tk rugi klau cuba..:)

ini kesah 0cu ... dunia 0cu said...

bahagian 0cu ada dop..?hi hihii