Monday, June 11, 2012

Caramel Poundcake ...


Caramel Poundcake ...

cuti skolah dah abis ...
tapi ikhwan still tk sekolah lagi..
demam ....
kesian anak mama ni ..
sebelum ni slalu gk sebut skolah....
takpe laa sayang.. nnti bile dh betul2 sihat
sayang pegi sekolah yerrr ...


and than ..........................................
mood aku nak buat kek masih ada..
jadi... bila mood sedang ' membuak2 'nim.. jadi aku guna spenuhnya...
lalalala.....

jom .. skarang giliran si  Caramel Poundcake plak ...
pagi2 lagi dah ku buat..
mmm... memang sedap dan manis kek ni ...

 yup tengok gambar kek caramel aku di atas ...
nampak best tak ..? kalo nampak tk menyelerakan .. jom try buat .... barulah korang semua dapat merasa gimana rasenya.... ehee
rasanya ada jugak seperti rasa kek gula hangus  ..
tapi ala2 puding karamel pun ada ... (puding gula hangus..)
tapi... aku memang suka rasanya ....
Resepi ni aku ambil dari satu laman blog.. tapi aku dah lupa pemilik sape resepi 'si manis comel' ni.....
ntah.... aku tengok best jer kek ni ...
jadi ... aku pun buat jer lerr ... dah tak sabar bebenor aku nak merasa  ..
jom layan resepi nya .....



Bahan:-
  • 1 cawan gula pasir
  • 3/4 cawan air suam
  • 1/2 cawan minyak masak @ minyak jagung
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar butter @ marjerin
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1  3/4 cawan tepung gandum

Cara:-
  1. Goreng gula pasir hingga cair dan perang.... dengan api perlahan ...kenudian masukkan air suam, masak hingga mendidih dan gula jadi larut .. padamkan api.
  2. kemudian, masukkan butter/ marjerin dalam gula hangus tadi,kacau hingga butter cair .. ketepikan.
  3. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder.. gaul rata.. dan ketepikan ..
  4. Kisar telur, minyak dan susu pekat di dalam blender.. lebih kurang 2 minit gitu .. kemudian masukkan esen vanila dan gula hangus tadi, blend lagi hingga licin dan sebati ...
  5. Tuang adunan blender kedalam mangkuk, kemudian masukkan tepung gandum yg di ayak tadi sikit demi sikit.. kacau hingga semua sebati...
  6. masukkan dalam bekas bakar yg bersesuaian...
  7. Bakar dalam 35- 45 minit ...








No comments: