Saturday, May 26, 2012

madah cinta buat anak mama ......

nota cerita ini istimewa untuk dear my son ... ikhwan haiqal ...
cerita 4 tahun lepas .. kenangan buat sayang sebelum kehadiran sayang dalam hidup mama .. the precious 40 weeks of my life .... pengalaman yang terlalu indah ....

....................................................................................................................................................................

terlalu ingin mama coretkan nota ni buat anak mama .. cerita 4 tahun lepas.. di mana waktu tu mama belum punya tempat untk mama abadikan cerita2 kita .. dan sekarang bila mama dah punya 'Diary ' ni ,mama buat nota2 cinta .. supaya suatu hari nanti ,bila sayang besar dan boleh baca sendiri ,sayang boleh baca semula kenangan- kenangan sayang hidup selama 9 bulan bersama mama ..dalam rahim mama....mama tidak tahu nak ungkapkan bagaimana.. tapi pengalaman selama 9 bulan inilah begitu berharga mama rasakan ...mama lalui satu fasa yang tak pernah mama jangkakan dalam hidup mama ...!

sebenarnya sayang adalah kali kedua mama mengandung .. sebelum sayang mama pernah mengandung .. waktu tu mama tahu sebulan lebih lepas mama kahwin dengan abah .. iaitu 20 julai 2007 .. dan kalau  ada pun mungkin dia dah jadi abang kepada sayang .. namun dia hadir cuma untuk 3 bulan di rahim mama .. mama terpaksa relakan ... bulan 9 mama mengalami pendarahan .. dan bila diperiksa jantungnya tak kelihatan .. mama di sahkan arbotion .... lalu merelakan di buang dan di cuci .... itu pengalaman pertama mama yang menyedihkan hati ..

sayang mama .....
mama masih ingat lagi tarikh mula-mula tahu yang mama mengandung lagi.... bila period mama tak datang pada 17 november 2007 mama rasa berdebar2.. mungkinkah mama mengandung lagi?? ....  pada 20 november 2007 mama saja-saja buat test UPT dirumah .... itu pun di beli oleh abah yang begitu teruja sangat-sangat mengharapkan ... dan bila di uji sangat-sangat mama tak percaya yang mama positif mengandung .... Alhamdulillah ....  kami berdua gembira dan bersyukur  atas nikmat pemberian ini .... dan ...mama lihat abah sangat gembira ....   di hati mama dan abah bersarang perasaan bimbang yang teramat .. bimbang sejarah mengandung dulu kan berulang lagi .....
dan abah terus bawa mama ke klinik untuk kepastian dan sedikit ubat serta nasihat doktor ... doktor periksa ,usia kamu waktu tu  baru 5 minggu dalam rahim mama ...

bila kandungan mama masuk 7 minggu mama mengalami morning sikness ...hari-hari mama keletihan dan tak bermaya .... makan itu tak kena .. makan ini tak kena ... namun mama gembira laluinya....
dup dap dup dap ... kamu dah 11 minggu ...
namun terjadi lagi peristiwa lama ... waktu tu mama sedang berbual-bual dengan nenek dan cikteh kamu ... tiba-tiba mama rasa ada benda panas mengalir ...  ya Allah terkejut sangat mama kerana mama lihat mama ada pendarahan ... banyak juga darahnya ....cemas melanda hati mama ....usia kamu baru 11 minggu ..apa2 saja boleh berlaku waktu tu .. airmata mama menitis sekejap ... cuba untuk pujuk diri mama .... nenek pun cuba pujuk mama... mama telefon abah .. bila abah dapat tahu abah bawakan mama ke klinik ummi yang berhampiran ...
bila doktor periksa dan scan kandungan mama tak kelihatan .... apa yang terjadi pada kamu sayang ....?
tapi doktor memberikan semangat buat mama, katanya berehat banyak2 dan makan ubat yang diberikan untuk menguatkan peranakan ... kandungan mama lemah sangat2 .... mama mengalami Threatened arbotion ....dan doktor suruh datang semula  bila usia kamu 14 minggu andai tiada apa2 yang berlaku ..... perasaan mama separuh lega waktu tu .... apa- apa kerja mama tak buat ... mama rehat sungguh- sungguh masa tu ......mama takut akan kehilangan mu sayang ...!

waktu usia kamu 14 minggu mama sekali lagi ke klinik dengan ditemani nenek dan arwah ayah ngah kamu .. mama scan kandungan mama .. apa khabar kamu sayang..?
alhamdulillah...... kuasa Tuhan tiada siapa boleh menduga...mama tengok sayang bergerak-gerak aktif..terharunya mama rasakan..pertama kali dalam hidup mama menyaksikan ' keajaiban ' itu .....terkesima rasa hati ....

hari-hari yang mama lalui sungguh indah .. membawa sayang kemana2 mama pergi ...
ketika usia sayang 4 bulan lebih mama kembali aktif... tapi rasa mual memang tetap ada ...

bila usia mu 18 minggu mama sudah mula  rasakan tendangan pertama kamu di dalam rahim... Subhanallah...! teruja sungguh mama rasakan .. terus mama bilang pada abah .... sejak dari itu, mama sentiasa ternanti-nanti bila lagi akan merasa tendangan2 kaki kecil sayang ... kalau waktu malam bila mama tidur,  mama bisa terjaga bila tiba2 mama merasa tendangan kamu.. mama tersenyum sendirian....

masih ingat lagi mama,,,,, masa tu di pulau wan man berdekatan dengan kampung Tokmi sayang, Losong.. ada berlangsungnya pembukaan dan pameran2 masjid... masjid kristal ada .. jadi mama bersungguh-sungguh ajak abah pergi sana .. abah tak berapa setuju sebab rahim mama baru jer nak kuat.. tapi mama berdegil nak pergi.. akhirnya abah turuti juga..... terlalu jauh sangat tempat parking motor dengan tempat pamerannya... jadi mama abah terpaksa berjalan untuk kesana.. untuk mama sampai sana 20 kali berhenti mama rasakan... tak larat mama...... marahnya abah pada mama .. kata abah mama tak sayang kandungan mama ni .. tapi mungkin desakan sayang yang  nak jalan2 ....hehe..


bila usia kamu masuk 5 bulan.... kaki dan tangan mama dah mula ada tanda2 nak bengkak...... bila mama buat pemeriksaan rutin ke klinik desa.. jururawat memarahi mama sebab dah mula ada sembab begini.... katanya jangan aktif sangat berjalan  ... bila di beritahu abah ,abah senyum je pada mama... sambil ungkit masa mama berjalan ke masjid kristal baru ni...... hehe... mama cuma tersenyum..!
dan masih mama ingat lagi... masa awal bulan 3 Tokmi sayang tiba2 demam ,asyik meracau je.. sedih bila mama tengok... akhirnya ,ternampak lah bintik2 merah di badan tokmi .. lalu bapa saudara abah, ayahsu telefon ambulans datang bawa tokmi ke hospital nurzahirah ..... tokmi di sahkan demam denggi .. yang mama ingat sangatnya, pertama kali mama naik ambulans ,bersama-sama dengan mak saudara sayang ..maksu.. maksu wa ... waktu tu maksu pun mengandung macam mama..  mama nak masuk 6 bulan maksu 4 bulan ..... laju sangat ambulans tu ... kecut jugak perut mama ... nak temani tokmi .... itu juga antara kenangan terindah mama masa mengandungkan kamu ....

yang paling teruja sangat... tarikh 8 mac 2008.... itu adalah tarikh lahir mama dan hari itu di umumkan hari mengundi seluruh malaysia.... kandungan mama waktu tu 5 bulan lebih.... tokmi masih di hospital tapi dan beransur sihat .. merayu2 tokmi nak pulang mengundi.....
dan... mama pun mengundi tau..... terlalu istimewa sangat hari tu... mama dapat jumpa ramai kawan-kawan lama mama sewaktu sekolah rendah dulu .... mereka lihat perut mama... mereka kata kecil sangat perut mama macam baru nak masuk 5 bulan .... tapi mama dah rasa besar sayang waktu itu ....


masih mama tak lupa.... masa mengandungkan sayang mama suka sangat makan pizza.... entah... dalam seminggu 3 kali mama mesti nak makan ... waktu tu tekak mama memang selera itu jer... kalau makan nasi atau mee mama akan muntah walaupun sikit.. tapi abah sabar layan kehendak mama .. kata mama mengidam.. sayang dalam perut mama yang nak.. tapi kata abah.. mama yang nak,mama yang mengada-ngada... hehe....

genab usia sayang 7 bulan.. abah nak tahu sangat adakah sayang lelaki atau perempuan ... ! abah terlalu mengharapkan anak pertama dan sulongnya adalah lelaki ... kata abah, dapat jaga dan semangat buat mama suatu hari nanti ....tapi mama tak kisah .. mama cuma harapkan anak mama sihat dan sempurna....
 dan mama pun pergi scan di klinik iman .. dan mama tengok sayang dah cukup sifat waktu tu... doktor bilang mama dan abah bakal dapat anak lelaki... abah pun turut lihat sayang ... alangkah gembiranya di  wajah abah yang waktu tu pertama kali lihat sayang melalui imbasan ....!

terlalu aktif dan kuat sangat2 tendangan sayang dalam perut mama ... mama rasakan macam bermain bola sepak je dengan sayang.. hehe .. yang paling melucukan kadang2 perut mama jadi besar sebelah.. mula2nya mama takut.. takut terjadi apa2 kat sayang..  rupa2nya sayang bergerak-gerak terlalu kuat ... sampai kedudukan sayang jadi senget... aktifnya sayang mama ni .....

Alhamdulillah... sepanjang mengandungkan sayang ... mama banyak membaca Al-quran .. Al-Quran lah peneman mama setiap hari di rumah .. mama bacakan Quran untuk tenangkan hati mama dan mama hendak kenalkan anak mama dengan ayat-ayat Allah ini .... mama rasa puas..hilang rasa penat dan yang pastinya respon dari anak mama dengan tendangan-tendangan  aktif sayang didalam .. huhu ... tapi sayang.. ada beberapa juz lagi.. mama belum tamat ... namun begitu... harapan mama, sayang suka dan tenang mendengar aya-ayat suci Al-quran yang mama bacakan untuk kita bersama ... moga-moga Allah mempermudahkan proses kelahiran kamu nanti ..ya sayang ....

untuk pengetahuan sayang.. keluarga mama selalu jugak buat makan malam dan semua keluarga berkumpul .. antara yang mama ingat .. ayahde sayang ada bawa balik buah durian dari kebun cikde di jeneris .. waktu tu musim durian .. ahh.. teringin sungguh mama nak makan durian .,.. mungkin ini rezeki .. hehe.... lepas tu nenek buat santan pulut makan dengan durian ... sedap sungguh nenek sayang buat ... ada satu yg mama tak boleh lupa juga .. bila mama tiba umah nenek.. tiba2 arwah ayahngah sayang ketawa kan mama ..entah apa yang melucukannya ... katanya perut mama besar sangat...! hehe .... iye lah ... waktu tu sayang dah 8 bulan tau ..... ayahngah sayang tu memang suka ketawa .. tak lucu bagi orang lain .. tapi lucu baginya ...itu sebahagian kenangan dengan arwah abang mama ketika mengandungkan sayang ....!

Dup dap... dup dapppp .....

tarikh jangka mama lahirkan  sayang adalah 24 julai 2008 .... dah terbayang-bayang di fikiran tahun ni mama bakal beraya dengan sayang .... harap-harap semuanya selamat...

usia sayang dah sembilan bulan ...dah sarat  sangat2 mama rasakan ... nak berjalan pun termengah -mengah .. tapi mama tetap bersemangat ....tak sabar untuk melihat sayang ..dalam masa yang sama mama berdebar-debar menunggu hari yang bahagia itu ... macam2 perasaan mama waktu tu .. takut, gembira..... tapi bila sampai tarikh jangkaan 24 julai... mama masih tak ada tanda2 nak lahirkan sayang .... hari demi hari mama menunggu .... barang-barang persediaan untuk sayang semuanya dah tersedia rapi ....

29 julai ..... mama pergi ke klinik untuk rutin pemeriksaan seperti biasa ... dah 5 hari postdate sebarang tanda belum ada ...semua staff jururawat yg kenal mama terkejut lihat mama , dah sarat sangat2 nampak ... dah tu mama di suruh pergi ke klinik Air Jernih untuk mendapatkan surat dan tarikh mama masuk hospital ...
aduh ... berdebar-debar mama .... takut sangat2 jika dipaksa melahirkan ...
sayang mama   .. doktor arahkan mama masuk wad pada 2 ogos .... bermakna dah tak lama sangat kita nak bersua muka ... tak sabar nak cium sayang ....!..anak mama sedang buat apa ye sekarang ni .... mungkin sayang belum puas duk dalam perut mama ni yer ....


2 ogos ... abah pun hantar mama ke hospital .... mama dimasukkan ke wad ibu2 yang menunggu untuk bersalin ... bila doktor periksa ,mama dah 2 cm tau .... bermakna mama akan dimasukkan ubat untuk cepat bukaan jalan ...mama berdebar-debar ..... tanda nak melahirkan dah makin dekat ..... 
dan ada satu lagi yang mama idamkan sebelum beberapa jam lagi mama lahirkan sayang .... kalau di ingat lucu juga waktu tu ..... ada satu petang tu ,sebelum mama di bawa masuk bilik bersalin , Tokmi sayang ada datang hospital jengok mama ... masa tu mama bagitahu abah yang mama rasa nak makan ayam kfc dan air oren ... abah tak bagi .. tapi tokmi kata pergilah .. kesian kat mama ni.. nanti lepas ni berpantang plak  .. kempunan mama nanti..! bila dah beli mama makan sampai habis dan air pulak tak cukup.... bekas air tu yg besar punye tp masih tak cukup ... mama pujuk lagi belikan air oren ... minum lagi mama.. sampaikan tokmi ketawa tengok ragam mama .... dan sampai sekarang bila abah ungkit kisah ni kami pasti tersenyum.... sebab banyak minum ais orang tua2 kata urat kembang dan susah nak lahir anak  .....

sewaktu mama di wad ,mama tak dapat nak lelapkan mata.. entah.... mama rasa berdebar- debar .... kebetulan di sebelah katil mama ada orang yang baru masuk ... adalah peneman mama .... dia pun terlebih hari juga .. dan kalau sayang nak tahu, sampai sekarang hubungan mama dengan dia terjalin .....

malam 3 ogos ....
mama dah di masukkan ke dewan bersalin .. 
sakit dah semakin kerap .. di hati mama waktu tu, andai kata mama syahid ketika melahirkan kamu , mama nak anak mama tahu ,mama terlalu sayang kamu ... jika tak sempat berjumpa didunia , jadilah anak yg soleh sentiasa mendoakan mama.. moga Allah temukan kita di syurga ....

waktu tu mama tak punya tenaga melahirkan mu oleh kerana mama menahan sakit terlalu lama .. mama makin lemah .. dan jantung kamu pun dah makin lemah sayang ... doktor terpaksa guna vakum .. dan alhamdulillah .. mama berjaya melahirkan sayang dengan sepenuh jiwa mama ... tepat jam 12.40 pagi .. 4 ogos 2008 .... lahirlah putera mama .......
tidak kedengaran suara sayang menangis waktu tu... sayang lemas dan dibawa ke wad atas... mama hanya menatap sekali saja wajahmu sayang.... hilang sudah rasa sakit melahirkan mu bila pertama kali dapat menatap wajah anak mama ..... dan.... mama pula di sahkan uri lekat.. uri tak dapat dikeluarkan dan mama dibius dan tak sedarkan diri... bila mama dah sedar semuanya dah selesai ......alhamdulillah sekali lagi mama selamat.... 
ikhwan haiqal ...  persaudaraan yang baik ... pepohon yang subur ... semoga anak mama ni sentiasa menjadi seorang yang baik  sesama insan dan saudara  dan juga dengan mama, abah dan adik- adik sayang ...


Dan ......

Apapun, mama nak anak mama tahu... mama terlalu menghargai pengalaman kita hidup sebagai satu selama 9 bulan lebih ... pengalaman yang terlalu indah dan berharga... pengalaman yg tak boleh di tukar ganti ... kita hidup sebagai satu jasad, berkongsi segalanya .....terima kasih sayang .. kerana memberikan mama pengalaman ini ... semoga mama dan abah dapat menjadi ibu bapa terbaik buat kamu di dunia nanti ....



ketika mama coretkan nota ni sayang dah pun 4 tahun ...... dah bersekolah .... anak mama dah pandai barcakap ... bergurau .... dah punya adik ,,,,,,dan dah pun pandai panggil mama ....

salam kasih sayang dari mama ................