Thursday, May 31, 2012

kek batik marie

yuhuuu....
kembali lagi dengan ' resepi' ku yg tak seberapa ..kek batik biskut marie ..
 tentu ada yg dah pernah buat kan ..kan.. yang ini kali kedua aku buat .. pernah jugak buat sekali pada tahun lepas tapi tak jadik la... mungkin salah step kot ..jadi malas la plak. nak cuba...
dan ni aku teruja lagi nak cuba buat .. aku tanya pada  kakak aku sendiri .. dia biasa juga buat  ..sebab anak2 dia memang suka makan kek batik ni..
lepas buat senang lah pulak rasa .. mudah.. simple .. tak ambil masa yg lama..
anak2 aku pun banyak makan dah hampir separuh loyang dah abiss.. laen kali kene buat bebanyak loyang lak .. eheeee .....
aku buat pagi kelmarin .. so letak dalam peti.. malam tu baru makan..
tak nak citer ar banyak2 .. so ... jom kita layan resepi ...........yup!


kek batik marie


bahan2:-
  • 1 bungkus (350gm) biskut marie
  • setengah buku buttercup
  • 2 biji telur
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan milo
  • 1 cawan air
  • 3/4 cawan gula
( milo dan koko terpulang lah pada citarasa sendiri.. kalo mahu rasa coklat yg kuat, guna 1 cawan koko, 1/2 cawan milo .... dan jika nak rasa yg agak2 mild guna 1 cawan milo, 1/2 cawan koko...dan sesetengahnya ada juga guna milo sj..)


Caranya:-
  1. Patah -patahkan biskut.. ketepikan.
  2. Dalam periuk, campurkan koko, milo, air dan gula .. dengan api yg sederhana kacau hingga semuanya larut.
  3. Masukkan butter dan kacau lagi sampai cair..
  4. kecilkan api, masukkan telur.. sambil kacau. dan kacau sampai agak- agak pekat sikit. padamkan api ...
  5. masukkan pula biskut yg telah dipatahkan tadi. kacau hingga semua biskut di selaputi coklat .. (sukatan biskut ikut citarasa)
  6. Akhir, masukkan dalam loyang yg sesuai, tekan- tekan sikit biar padat.. simpan dalam peti sejuk , kemudian barulah boleh dipotong dan di hidang...






3 comments:

ini kesah aqu ... dunia aqu said...

dikno suke ngat kek batik..kek kesukaan dikno eyy..lain kli itew wk same2 kat umh nenek...

saly man said...

eheheee.... yup... boleh sj adinda comey...tungguuuu

ini kesah aqu ... dunia aqu said...

okey sis..:)