Sunday, May 20, 2012

Agar- agar gula merah simple


lama bt0l aku tak buat kuih muih .. dan lama jugak aku tak entry resepi... kemalasan dah melanda diri.. atoi.. hehe.. dah ni aku dah jadik rajin semula ..tapi setakat agar2 jer ...memang simple.. alaa.... setakat agar2 memang semua pernah buat kan ....kan..
 hmm... panas btol musim sekarang kan .. duk dalam rumah pun sampai terasa wap kepanasan ,belum terik mentarinya lagi...  sampai aku jadi malas nak memasak .. tapi masak juga..... huhu
anak2 pun pandai sebut panas ... ikhwan selalu sebut ,.,." panas mama....!" kalau irfan memang kuat minum air .... hmm.. sampai2 budak- budak pun tahu hausnya ....
mmm ... memang best lah kalu makan agar2 panas ginim..
menyejukkan tekak .. ehee

dalam kul 3 lebih tadi aku buat agar2 gula merah ni... asalnya bukan nak guna gula merah... tapi manisan @ gula melaka .. tapi dah abis... yg adanya cuma gula merah ... dan santan ...aku buat je lah ... sebab cik abang aku memang suka agar2 yg punya santan .. kalo agar2 biasa memang dia kurang .... jika yg biasa2 tu kalu aku buat, abis anak2 je yg makan ....! tapi kalo agar2 yang letak santan tu memang ada rasa lemak nya ... itu yg best nye ....



Agar-agar gula merah




Bahan2:-
* 1 paket agar- agar serbuk
* 150 gm gula merah
* 100 gm gula pasir
* 1000 ml air
* 150 ml santan
* 2 biji telur  ( dipukul dengan santan )
* 1 helai daun pandan ( simpul )


Cara- cara:-
  1. Rebus agar -agar dengan air hingga mendidih (ikut arahan pada agar2 )
  2. kemudian, masukkan gula merah ,gula pasir dan daun pandan ... masak hingga gula hancur ...
  3. Akhir sekali , masukkan bancuhan telur dan santan .. sambil kacau ... kacau selalu supaya tidak bergentel ...
  4. masak beberapa minit ...
  5. Angkat dan tuangkan ke dalam acuan ...bila sedikit sejuk , masukkan kedalam peti sejuk ..
  6. Dah siap ...... selamat mencuba ....





No comments: