Thursday, February 16, 2012

Donat buat mertua ku .....

kali ni aku nak entry pasal D.O.N.A.T .....
dah lewat malam...tapi mata belum ngantuk lagi .... sebab tu aku 'terrajin 'nak citer pasal donat ni ...
siang tadi aku rajin buat donat ..first time tau ....ngeee ..macam mana rasa dan rupa nya erk ..





Taraaaaa ....
ini lah rupa donat ku ..
nampak comot dan pelik kan ..? aku tak guna taburan gula ,tapi di celup dengan coklat ...
rasanya boleh lah ... menjadi lah jugak ..walo pun rupanya tak comel... !
hehee ..
dapat jugak pujian dari cik abang ..anak2 plak makan jerk ..asal mama dia ni ada bikin kuih ,makan lah dia ..ikhwan lak seperti biasa lah ,kalo sedap banyak lah dia makan .. berhenti bila kenyang ..hurmmm....
donat ni buat makan petang2 tadi, waktu abang ku dah pulang kerja ...seperti biasa lah ku hidang kuih muih dan air ...." mmm... sedap lah sayang donat ni ..." kalo gitu abang nak bagi umi & ayah rasa lah ....,abang nak hantar nanti.."
so ,apalagi, jadilah donat buat mertua ku .....huk hukkk
buat umi dan ayah mertua ku ,sudi2 lah rasa walopun donat ku tak seberapa ,ikhlas dari menantu mu .... cewahhhh .....
dan resepi mini donat ni ada ku sediakan di bawah ..untuk sesape yg sudi mencubanya .....oke





bahan2:-
  • 500 gram tepung gandum
  • 25 gram gula
  • 10 gram garam
  • 11 gram yis kering (1 bungkus )
  • 50 gram mentega
  • 3 biji telur kuning
  • 300 ml susu segar


caranya:-
  1. campurkan tepung ,gula ,garam ,yis kering ,telur kuning dan susu segar ...adunkan semuanya hingga sebati dan kemudian masukkan mentega ..
  2. uli ramuan ini hingga semuanya sebati dan lembut .
  3. rehatkan doh selama 30 minit..
  4. kemudian canaikan doh hingga menjadi bentuk bulat donat .. (lubang di tengahnya cuma aku tekapkan dengan tudung botol )
  5. rehatkan pula selama 20 minit ... kemudian sedia untuk di goreng ...gorengkan hingga kuning keemasan ...
  6. siap untuk di hidang kan ....



p/s: Donat lebih enak bila di tabur gula halus ....tapi boleh mempelbagaikan ..aku cuma celup dengan coklat dan di tabur dengan badam ....






No comments: