Saturday, January 14, 2012

~Antara cinta dan perkahwinan~



Suatu ketika Plato terlibat dalam perbincangan
dengan gurunya....

Plato bertanyakan makna cinta dan Gurunya pun
menjawab:


"masuklah ke dalam hutan,pilih dan ambillah satu
ranting yang menurutmu paling baik,tetapi engkau
haruslah berjalan ke depan dan jangan kembali ke
belakang.pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu,
keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut."


Maka masuklah Plato ke dalam hutan dan
keluarlah Plato tanpa membawa
sebatang ranting pun .Gurunya pun
bertanya,maka jawab Plato:


"  Saya sebenarnya sudah menemui ranting yang bagus,
tetapi saya berfikir barangkali di depan saya ada ranting
yang lebih baik .Tetapi setelah saya
berjalan ke depan  ternyata ranting
yang sudah saya tinggalkan tadilah yang
terbaik.Maka saya keluar dari hutan tanpa
membawa apa-apa ."

Guru itu pun berkata:

"  Itulah Cinta  "






Lalu Plato pun bertanya apakah makna perkahwinan

Guru pun menjawab:


" Sama seperti ranting tadi,namun kali ini engkau
haruslah membawa satu pohon yang kau fikir paling baik
dan bawalah keluar dari hutan ."


Maka masuklah Plato ke dalam hutan dan
keluarlah Plato dengan membawa
pohon yang tidak terlalu tinggi juga
tidak terlalu indah .
Gurunya pun bertanya  .Maka jawab
Plato:


" Saya bertemu pohon yang indah daunnya,
besar batangnya ... tetapi saya tak dapat
memotongnya dan
pastilah saya tak mampu membawanya
keluar dari dalam hutan ....
akhirnya saya tinggalkan .Kemudian saya
menemui pohon yang tidak terlalu buruk,
tidak terlalu tinggi dansaya fikir mampu
membawanya kerana mungkin saya
tidak akan menemui pohon seperti ini di depan sana.
akhirnya saya pilih pohon ini kerana
saya yakin mampu
merawatnya dan menjadikannya indah  ."


Lalu Sang Guru berkata:


"Itu lah makna perkahwinan"

Begitu banyak pilihan di depan kita seperti
pohon - pohon berserta rantingnya di dalam hutan,
tapi kita mesti menetukan satu pilihan dan
bila terlalu memilih  ...tidak
satupun akan kita dapati,
kerana kesempatan itu hanya
sekali dan kita harus terus maju seperti waktu yang
beredar ke depan yang tidak pernah
tersimpan pada harisemalam ,
kelmarin atau bersemayam pada masa lalu kita.





No comments: