Saturday, December 31, 2011

~SaLam untuk 2012..~



~WeLc0mE 2012~




Alhamdulillah
kerana Allah masih lagi memberi kesempatan ke atas diriku dan kalian yang hadir dalam hidupku
untuk terus hidup di muka bumi Mu   ..


Semoga dengan kehadiran tahun baru ini
memberikan segala perubahan
kebaikan buat semua.
InsyaAllah





~GooD bYe 2011..~





kenangan 2011
hanya tinggal dilipatan sejarah
yang manis yang pahit
jadikan semuanya tauladan ... pengajaran dan iktibar
jadikan masa lalu sebagai panduan untuk kita terus maju kehadapan
melangkah dengan penuh keinsafan ...
InsyaAllah













Thursday, December 15, 2011

ke kota bharu


Rabu yg lepas , 14/11/2011 aku dan keluarga sebelah mertua pergi jalan2 di kota bharu .. bukan holiday ,tp cuma jalan2 untuk sehari . Saja nak cuci mata kat sana kotnya .. aku plak macam 'keterujaan ' sangat..hahaha almaklumla baru first time sampai sana .. wah wah ... seronok menggiler .. sampai sana kota bharu tu , rantau panjang yg terkenal juga dengan syurga beli belahnya, aku rasa macam nak bawak balik sume jew baju2 dan segala barang kat sana .. murah2 dan cantik. Nak wak camne ,kite baru je bleh jejak.. ..padahal kota bharu ngan tranung takler jauh sangat.. sebelah negeri aje .. negeri berjiran gitew ..hihi
Oke.. sampai sana kami sume sempat pergi rantau panjang dan wakaf che yeh saja .. yg lain2 tempat memang tak sempat .. sebelah petang lepas solat asar kami dah bertolak balik ke tranung .. masa tak mengizinkan kami berlama2 disana ..takpe ..insyaAllah di waktu yg lain ada kesempatan dan umur yg panjang kami akan sampai lg. Ingin gak nak pergi kat pengkalan kubu , wakaf mek zainab dan lain2 tempat .. insyaAllah .. 

Kelmarin seribu kali sayang ,foto beramai ramai kami tak ambil.. yg ada ni pun foto main2 dari en,suami.. suka2 jer dia tangkap .. dan sempat gak lah ambik foto dengan mak mertua .. sedikit banyak boleh gak dibuat kenangan ..takpe la tak bergmbar mana yg pentingnya kenangan yg tercipta terpahat diingatan ini .. 




f0t0-f0to dibawah ni aku ambil setibanya di Rantau panjang  ..di kawasan masjid berhampiran  ..
cantik sangat2 masjid ni, tertarik nak ku abadikan  ..
macam masjid di china rekabentuknya  ....





Ini foto masjid dirantau panjang , bile sampai kami berehat sebentar rehat seketika sambil betol2 kan urat ..hihi .. cantik masjid ni macam masjid dichina rekabentuknya .. tp sayang, aku hanya ambik foto tertumpu pada atapnya..  unik kan..




Yg ni foto ai dan en.suami juga anak2 .. serius lo muka kami .. berkerut muka masing2.. heheh




Yg ni foto curi2 oleh en.suami ..masa mana entah dia pegang kamera tu ..  boleh jadi kenangan juga




Ini ragam anak2 saudara .. huhu




Aloloo .. moklong dan ayhlong duk main2 ngan irfan .. apebenda la di usiknya .. sampai tertunduk melentok si irfan ..ngehh ngeh









Dengan my mil .. yg sporting 






Gambo last masa nak bertolak balik .. sory ye en,suami .. gambar kami bertiga jer .. hahah... drive lek lok .

















Friday, December 9, 2011

puding roti sos kastartd




Salam jumaat penghulu segala hari ..

Awal2 pagi lg dah buat puding roti.. rajin ler sangat.. muaha. Salah satu desert favorite mama dan abang ikhwan .pasal ape Suka sangat buat puding ni ..? Sebabnya...... mudah mudah dan mudah .. tu ler jawapan aku . Dengan adanya roti ,susu cair or susu segar dan telor dah boleh buat puding ni.




ini puding rotinya ...
p/s: nama ilham cinta mama di atas gambar puding tu adalah nama blog aku sebelum ni ... so aku dah pun tukar ke semanis mama ....






Aktiviti dan hobi en.abang aku ni dipagi jumaat.
Memang takleh nk pisah dah dia dan basikalnya ni..




Ni plak aktiviti my hero .. gini lah dua orang ni masing2 suka bergurau.. nak2 abang dia.. usik adik selalu.. suka bila adik dia nangis.  Hurm

Kalau hari jumaat mama happy sokmo.. hih sebab2nya mungkin ade en.abang dok kerja kot. Dapat duk sama2 kat rumah dengan anak2 .. aku pun bleh share betap letihnya seorang surirumah .. dengan anak2 kirenya memang banyakla ringannya pasal urus anak2 .. bile mama nak mandi atau solat , takla kelam kabut .. hihii

Apa2 pun jom sama2 kite tengok resepi puding roti dan sos kastard.. kawan2 nak cuba boleh aje. Kita sama2 share resepi.. sama2 mendapat berkatnya .. selamat mencuba uolss




PUDING ROTI & SOS KASTARD




Bahan-bahan:-
  • 8 keping roti (aku guna gardenia jer)
  • 500 ml susu segar/ 1 tin susu cair
  • 2 sudu besar mentega (cairkan)
  • 4 sudu besar gula halus
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • secubit garam

Cara-cara:-
  1. campurkan susu segar ,mentega (dicairkan) , gula , telur ,tepung jagung , secubit garam dam esen vanila..kacau hingga sebati.
  2. kemudian carik carikkan roti. rendam roti kedalam adunan yang telah disatukan sebati tadi.
  3. Setelah roti agak kembang masukkan kedalam loyang @ bekas yang sesuai.
  4. kukus selama 20 minit.

p/s: kalau nak tabur kismis atas adunan sebelum kukus pun takpe ,cantik.tapi aku tak letak sebab kismis tiada...


untuk sos:-
  • 1 tin susu cair
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar gula
Cara-cara:
  • campur kesemua bahan kedalam periuk, masak atas api sederhana dan kacau sebati hingga agak pekat sedikit.